In welke volgorde moet ik de Hobbit/Lord Of The Rings films bekijken?

Ik wil mijn vader graag de Lord Of The Rings films en Hobbit films laten zien. Nu weet ik niet helemaal met welke film ik moet beginnen: Hobbit 1 of LOTR 1.
De Hobbit speelt zich af voor LOTR, dus zou ik met de Hobbit kunnen beginnen? Of komen er dingen in voor die je alleen snapt als je LOTR hebt gezien?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kan zowel bij de hobbit als bij LOTR beginnen. Je mist niets in de hobbit, behalve misschien een enkele referentie, maar die snap je wel als je daarna de hobbit ziet. Ik denk zelfs dat je het beste eerst de hobbit kan kijken, omdat daar veel wordt opgebouwd wat in LOTR terug komt.

Als je het chronologisch wil bekijken, moet je eerst de verhalen lezen / films kijken van The Hobbit, daarna de films / boeken van de Lord of the Rings. Als voorbeeld: - In LOTR "erft" Frodo de ring van Bilbo. In The Hobbit zie je hoe Bilbo de ring vind (hij vind het in de grot waar Gollum / Smeagol leeft, Smeagol heeft de ring jaren / eonen lang in bezit gehad. Daarom spreekt hij ook over "My Precious".

Persoonlijk denk ik dat je beter eerst LOTR kan kijken omdat er in The Hobbit een aantal verwijzingen en grappen voorkomen die je alleen snapt als je LOTR hebt gezien. Andersom heb je dit niet, omdat The Hobbit film toen nog niet gemaakt was.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100