Is het legaal om online series te kijken?

Vroeger was het nog legaal om online series/films te downloaden en te kijken.
Tegenwoordig krijg ik allemaal van vrienden te horen dat ik series(amerikaanse voornamelijk) moet "streamen" online op rare sites.
Is dit wel legaal of niet? Zo ja waar kan ik dit het best doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (4)

Nee natuurlijk is dit niet legaal. Acteurs en producenten steken er heel veel tijd en geld in vaak miljoenen. Het is natuurlijk wel legaal als je het op amazon, netflix en hulu kijkt. Verder zijn alle diensten vaak illegaal.

Toegevoegd na 25 seconden:
En het was ook nooit legaal geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
-
Sorry maar ondanks dat je het uiteindelijk goede antwoord geeft, rammelt het aan alle kanten. Een paar maanden geleden was dit wel legaal. Het hele verhaal van zielige acteurs/producenten heeft er niks mee te maken. Het is een kwestie van wel of niet in de wet staan, of eigenlijk hoe je de wet moet interpreteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het was nooit legaal geweest. De downloaders werden alleen bijna nooit gestraft alleen de uploaders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vandaar dus de min. Als je dat zegt begrijp je het daadwerkelijk niet. De downloaders werden niet -bijna nooit gestraft- ze werden nooit door een rechter gestraft aangezien ze binnen de thuiskopieregeling vielen volgens iedereen die de wet las zoals deze er lag en vreemd genoeg nog steeds ligt. De uploaders waren idd strafbaar, maar daar hebben we het hier in het geheel niet over. De vraag gaat over strafbaarheid downloader(of streamer, maar dat is hetzelfde zoals je kan lezen in mijn antwoord, althans dat van een jurist die de zaak helder uitlegt). https://www.security.nl/posting/386269/Juridische+vraag%3A+is+video's+streamen+door+downloadverbod+illegaal%3F Zo zei de minister ooit dat dit goed uitkwam omdat de consument niet kan zien of een bron legaal of illegaal is. Maar volgens het Hof van Justitie is het tegendeel helder: kom nou, de thuiskopie mag alleen voor legale bronnen gelden. En dat wordt nu uitgelegd als "het downloadverbod geldt per direct", omdat je ons wetsartikel kúnt lezen als "alleen uit legale bron". Dus dat moet dan maar de uitleg zijn. Ik blijf erbij dat dat gek is: als iedereen al ruim 14 jaar zegt dat het óók het illegale dekt, dan moet je toch iets aan de tekst doen om dat te veranderen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://nos.nl/artikel/454024-definitief-geen-downloadverbod.html Oud artikel.
in Nederland is streaming gewoon legaal
sites die ik gebruik zijn
cucirca / couchtuner / alluc / let me watch this
- de laatste 2 hebben soms ondertitels maar de meeste niet
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.security.nl/posting/386269/Juridische+vraag%3A+is+video's+streamen+door+downloadverbod+illegaal%3F
Het was tot een paar maanden geleden legaal om te downloaden en te streamen, sinds de wet ander geïnterpreteerd dient te worden (zeer vreemd) is het niet meer legaal. Dat streamen technisch niet hetzelfde is als downloaden maakt volgens de wet niet uit. De link hieronder legt uit waarom.

https://www.security.nl/posting/386269/Juridische+vraag%3A+is+video's+streamen+door+downloadverbod+illegaal%3F

Afijn. Streamen. Streamen is wat anders dan downloaden: bij streamen blijft er geen kopie op je harddisk achter, maar vervloeien de bitjes direct weer nadat ze gedecodeerd zijn. En tsja, als dównloaden dan verboden is dan geldt dat dus niet voor streamen, denken dan veel mensen. Maar nee. De wet kent niet als criterium dat de kopie permanent is. De enige vraag is óf je een kopie (verveelvoudiging) maakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Auteursrechtelijk beschermd materiaal gratis downloaden is niet legaal volgens de nieuwe wet. Wanneer je hier voor betaald is het gewoon legaal (let er dan wel op waar je er voor betaald :P).

Online kijken is dus ook illigeaal, op een aantal uitzonderingen zoals Netflix na. Daar is het legaal omdat netflix de auteursrechten betaald.

Geen auteursrechtelijk beschermd materiaal mag je gewoon downloaden/streamen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Wanneer je hier voor betaald is het gewoon legaal." Ik heb hier heel wat films op mijn HDD, als jij ze van mij afneemt kosten ze een euro per stuk. Geheel legaal dus. :D (want jij betaalt).
(let er dan wel op waar je er voor betaald :P).
1080p x264 MKV's, beter dan wat Netflix aanbiedt. Gekkigheid natuurlijk, maar er zijn dus echt sites die je laten betalen voor content, terwijl zij de juiste rechten niet hebben. Voor nieuwsgroependiensten moet je vaak ook betalen. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/797020
http://www.pcmweb.nl/nieuws/ifpi-allofmp3-is-wel-degelijk-illegaal.html
Daarnaast zou een onbetaalde site/dienst auteursrechterlijk beschermd werk in gratis aan kunnen bieden (legaal), en hun inkomsten uit reclame kunnen halen. South Park doet dat bijv. Maar je punt is wel een goed punt.
Als je zeker wil zijn: http://www.thecontentmap.nl/film-tv/ Oh en er is geen nieuwe wet, alleen een andere interpretatie die we nu opeens aan moeten houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik had dat niet helemaal goed verwoord, ik bedoel, als je het koopt bij bijvoorbeeld iTunes of bol.com