Waarom hebben vrouwen in jaren '50 / '60 films altijd van die rare, zeurderige, kinderstemmetjes?

Vond men dat toen sexy ofzo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De stemmen van zowel mannen en vrouwen zijn sterk cultuurbepaald. Dat betekent dat toonhoogte, intonatie, spreeksnelheid enzovoort afhankelijk zijn van het land waar de spreker is opgegroeid, en van de tijd waarin de spreker is opgegroeid.

Op dit moment spreken bijvoorbeeld Engelse vrouwen beduidend hoger dan Duitse vrouwen. Dat ligt niet aan de taal, dat ligt aan wat in dat land (en op dit moment) als normaal wordt beschouwd.

Italiaanse vrouwen hebben een heel ander soort intonatie. Ook dat ligt niet aan het Italiaans, maar aan wat ze van jongs af aan gewend zijn. Een Nederlandse vrouw zou de Italiaanse manier van "afgeknepen" klinkers kunnen gebruiken, maar dat zou hier belachelijk klinken - en dan bedoel ik dus alleen de intonatie, niet de tongval.

In sommige Afrikaanse landen spreken de mannen met, zeg maar, "stotende" klanken, heel diep en vrij luid. Dat ligt niet aan hun "ras" - laat iemand uit zo'n land hier opgroeien, en hij zal spreken als een Nederlandse man, dus minder stotend, iets minder luid, en zeker niet met zulke lage tonen.

Om op je vraag terug te komen: in die tijd was het zowel netjes als sexy om zo te spreken. *Nu* zien we dit als een zeurderig kindstemmetje, *toen* was het beschaafd.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Helemaal raak. Kindvrouwtjes waren toen het toppunt van sexy, en dat lijzige stemmetje hoorde daar bij. Nu zou je er kippevel van krijgen - hoewel je ze nog steeds wel eens hoort, hoor.