Ben ik verplicht invoerrechten te betalen op een dvd film?

Ik had een dvd gekocht bij WOW HD Nederland voor 28.99, Bij aflevering moest ik aan de postbode nog eens ruim 18 euro invoerrechten betalen, Wat ik geweigerd heb. Hij zei dat deze afkomstig was uit Hong Kong. Deze dvd kost ongeveer evenveel bij de bekende websites, en winkels. Mag dit wel 18 euro bijbetalen voor invoerrechten voor een dvd van nog geen 29 euro?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou die postbode wel eerlijk zijn geweest?

Het beste antwoord

Het kan nogal verwarrend en onduidelijk zijn waarom het nou precies is. Ik bestel al heel lang buiten de EU en probeer al een lange tijd er achter te komen waarom ik soms wel moet betalen en meestal niet terwijl al mijn zendingen ruim 100 euro bedragen. Ik ben ook fel tegen de inklaringskosten aangezien het gewoon ronduit onrechtmatig is.
Maargoed, een tijdje geleden heb ik een klacht/vraag gestuurd naar PostNL over hoe het nou precies zit. Ook aangezien ik al 4 a 5x had gebeld en de vraag had gesteld aan verschillende postbodes, maar niemand wist zogenaamd waarom ik moest betalen. Dit is de reactie die ik terug kreeg:

Hartelijk dank voor uw reactie. Hierbij wil ik u graag nader informeren.

Dat hangt af van de situatie. Waar komen de goederen vandaan? Wat is de waarde? Is het een geschenk (een zending van een particulier aan een particulier) of een zakelijke zending? U betaalt:

Douanerechten, invoerrechten en BTW > Douane berekent douanerechten en BTW, afhankelijk van goederensoort, waarde en land van herkomst. Eventueel worden nog andere invoerheffingen berekend. Deze kosten variëren per zending. De tarieven van de invoerrechten wijzigen regelmatig. Voor meer informatie gaat u naar de site van de Douane. Voor alle zendingen die een waarde vertegenwoordigen van boven de 22 euro betaalt u inklaringskosten wegens de BTW-heffing die voor deze goederen geldt.
Inklaringskosten > als u een zending van buiten de Europese Unie (of in bepaalde gevallen binnen de Europese Unie) ontvangt waarop douanerechten, btw en/of andere invoerheffingen verschuldigd zijn, doet PostNL de inklaring voor u. Dit betekent dat PostNL douaneaangifte doet en de verschuldigde douanerechten, btw en andere invoerheffingen int. U betaalt vervolgens, buiten de verschuldigde douanerechten, btw en andere invoerheffingen, een bijdrage in de kosten voor het inklaren. Dit zijn de inklaringskosten. PostnL brengt administratiekosten in rekening. Het tarief voor EMS zendingen is € 17,50. Voor overige zendingen is het tarief € 13. U betaalt de inklaringskosten als PostNL een aangifte heeft opgemaakt.
Wanneer er inklaringskosten worden berekend, ziet u daarvan een melding (met een link naar meer informatie) op MijnPakket.

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven. Als u naar aanleiding van mijn reactie nog vragen heeft, dan kunt u gebruik maken van ons reactieformulier.

Met vriendelijke groet,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt alle voor het antwoorden, Aan elk antwoord heb ik wel wat gehad. Groet

Andere antwoorden (1)

Hoeveel belastingen (douanerechten, omzetbelasting en accijns) je moet betalen, verschilt per goederensoort en per totale ingevoerde waarde

Uit een niet-EU-land, van € 22 tot € 150:
Geen douanerechten, wel omzetbelasting

De belastingen voor Muziek-cd's en film-dvd's:
- geen douanerechten,
- wel 21% omzetbelasting over de waarde van de goederen.

Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/moet_ik_belastingen_bij_invoer_betalen_zo_ja_hoe_bereken_ik_dat

Toegevoegd na 11 minuten:
Dat betekent dus dat je niet meer dan € 28,99 X 21% is € 6,09 aan de postbode had hoeven te betalen.
Waarmee je CD nog steeds vel te duur zou worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Utrecht
10 jaar geleden
+ invoerkosten en vergoeding aan PostNL voor de afhandeling…..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In saslai's vraag wordt alleen melding gemaakt van het moeten betalen van € 18,00 aan invoerrechten.
Daar heeft mijn antwoord betrekking op. Mogelijk dat invoerkosten en vergoeding aan PostNL ook ergens een rol hebben gespeeld, misschien ook niet, maar dat was niet de vraag.