Hoe gaan ze om met het rookverbod bij bv het maken van een oude film?

Ik heb vanmiddag de film Kameleon 2 zitten kijken. Hierin werd gerookt. Krijgen dit soort films vrijstelling van het rookverbod? Het blijft een werkplek voor de acteurs die nu leven met het huidige rookverbod.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ItisILeClerc
10 jaar geleden
in sommige films wordt oorlog gevoerd

Het beste antwoord

Er worden nog voortdurend films gemaakt waarin gerookt wordt. In Hollywood was roken in de periode 1970-2000 not done, en zag je het niet in series/films terugkomen terwijl het maatschappelijk meer geaccepteerd werd dan nu. Sinds 2000 is er een soort revival van roken op het witte doek. In Nederland wordt dit, natuurlijk met de nodige vertraging opgevolgd. Het is de artistieke vrijheid van de regisseur. Toen ik wel eens figureerde moest ik een verklaring tekenen dat ik geen bezwaar had met roken. In de film Tiramisu kan je mij een peukie zien opsteken :P

Trouwens voor de liefhebber; de film Casablanca (IMDB top 250) bevat geen enkele scene waarin niet gerookt of gedronken wordt. Dan kun je zien hoe ze daar in de jaren '40 over dachten. :D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als een acteur pertinent niet wil roken, dan zal hij/zij dat ook niet doen.
Maar acteurs moeten nu eenmaal soms dingen doen die ze in het normale leven niet doen, en achteraf is er in een film nog veel bij te maken.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee het gaat mij niet perse om de acteurs of die het wel of niet willen. Maar om het rookverbod op de werkplek. Een opname set is ook een rookverbod plek omdat er gewerkt word. En vroeger mocht het wel. Om het er zo echt mogelijk uit te laten neem ik aan dat ze scenes erin doen met rokende mensen.
Bij de productie van de serie Mad Men (die zich in de jaren '60 afspeel, toen roken een onlosmakelijk en breed geaccepteerd deel van de samenleving vormde) wordt gebruik gemaakt van sigaretten die geen teer of nicotine bevatten. Acteurs die nog nooit gerookt hebben mogen ook niet van deze imitaties roken, zelfs ondanks dat deze onschadel

Toegevoegd na 57 seconden:
Onschadelijk zouden moeten zijn.