Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke films uit de jaren 50 laten goed het toenmalige leven zien?

Ik ben al een tijd research aan het doen naar het Amerikaanse leven in de jaren 50. Films als Grease en Back to the future geven echter een verbloemd of eenzijdig beeld van het leven toen. Derhalve besloot ik het in films uit die tijd te zoeken. Weet iemand films uit midden jaren 50/einde jaren 50 die een goed beeld van het toenmalige leven geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Er zijn enorm veel oude films (en natuurlijk ook nieuwe) die het leven in de jaren '50 goed weergeven. Enkele toppers die een geweldig beeld geven zijn:

12 Angry Men (1957)
North by Northwest (1959)
Rear Window (1954)
Vertigo (1958)
In a Lonely Place (1950)

Veel plezier!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12 Angry Men speelt zich geheel af in een rechtzaal, dus dat is een vrij beprekt beeld - zo ook Rear Window.
Enkele die ik kan bedenken:
Stand By Me
Rebel without a cause
Badlands
Driving Miss Daisy.
Er is echter geen eenzijdig beeld van hoe het was in die tijd in America - dat hangt er ook heel erg vanaf waar je woonde. Het leven in Brooklyn toen zal heel anders zijn geweest dan in een lieflijke en rijke suburb, en weer anders op een arme boerderij in Dakota.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding