Is het downloaden en op DVD branden van speelfilms (DVD's) voor eigen gebruik legaal of illegaal?

Ik vroeg mij af of het downloaden en op DVD branden van speelfilms (DVD's) voor eigen gebruik legaal of illegaal is?

Het is zeker niet de bedoeling om het door te verkopen of voor commercieel gebruik...

Weet iemand het antwoord hierop?

Wat zegt de wetgeving hierover? Ik moet er wel zeker van zijn...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Probleem met downloaden is dat je vaak ook upload, en DAT is illegaal volgens de nederlandse wet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zit het met de Belgische wet? Enig idee?
Ritsuka
11 jaar geleden
Moet je dat wel bij je vraag zetten..

Het beste antwoord

Nee, het downloaden en voor eigen gebruik branden ins voor de Nederlandse wet niet illegaal.

Als je bij het downloaden gebruik maakt van een programma dat, zoals torrent, tijdens het downloaden ook upload, ben je wel strafbaar bezig. Want het uploaden/aanbieden van beschermde content is verboden.

Toegevoegd na 17 minuten:
"Hoe zit het nu eindelijk in België? Kunnen wij Belgen eindelijk bestraft worden voor het “illegaal” downloaden? Na wat rondspeuren op de website van de Federale Overheid blijkt dit vraagstuk (gelukkig) nog lang niet opgelost te zijn. Wat zeker in strijd is met de wet is het zogenaamde “uploaden”, waarbij je je eigen bestanden ter beschikking stelt van anderen via het internet. Ik hoor de meesten al luidop denken “dat doe ik nooit”. Het probleem is dat je het soms wel doet zonder het te weten. Indien je bijvoorbeeld bestanden download via een zogenaamde torrent applicatie (via een Peer-to-Peer netwerk), dan wordt elke gedownloade bit automatisch opnieuw geupload naar het netwerk, zodat anderen het op hun beurt kunnen downloaden. Dat is nu eenmaal de kracht achter de snelheid van het torrent-systeem. Het betekent wel dat je onbewust het pad van de illegaliteit aan het bewandelen bent…"
rose
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zit het met de Belgische wet? Enig idee?
rose
11 jaar geleden
Na wat rondspeuren op de website van de Federale Overheid blijkt dit vraagstuk (gelukkig) nog lang niet opgelost te zijn. Wat zeker in strijd is met de wet is het zogenaamde “uploaden”, waarbij je je eigen bestanden ter beschikking stelt van anderen via het internet. Ik hoor de meesten al luidop denken “dat doe ik nooit”. Het probleem is dat je het soms wel doet zonder het te weten. Indien je bijvoorbeeld bestanden download via een zogenaamde torrent applicatie (via een Peer-to-Peer netwerk), dan wordt elke gedownloade bit automatisch opnieuw geupload naar het netwerk, zodat anderen het op hun beurt kunnen downloaden. Dat is nu eenmaal de kracht achter de snelheid van het torrent-systeem. Het betekent wel dat je onbewust het pad van de illegaliteit aan het bewandelen bent…
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen downloaden kan wel :)
http://computertotaal.nl/tests/7129-torrentleech-supersnel-en-legaal-downloaden.html
rose
11 jaar geleden
Ja, lieve moordigger, dat zeg ik...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, lieve rose, ik lees wat anders.
"dan wordt elke gedownloade bit automatisch opnieuw geupload naar het netwerk, zodat anderen het op hun beurt kunnen downloaden...
Het betekent wel dat je onbewust het pad van de illegaliteit aan het bewandelen bent…"
Maar dat hoeft dus niet.
rose
11 jaar geleden
"Het probleem is dat je het SOMS wel doet zonder het te weten."

Andere antwoorden (2)

Het is inderdaad een raar verhaal.
Je mag films, muziek etc. voor eigen gebruik downloaden.
Maar het versprijden van die dingen mag weer niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zit het met de Belgische wet? Enig idee?
De wet zegt dat je illegaal mag downloaden en dit mag branden of opslaan op een dvd of mp3/4-speler voor 'huiselijk gebruik.' Huiselijk gebruik betekent dat je naast je verwanten ook je vrienden mag uitnodigen om samen naar iets te kijken of te luisteren.

Illegaal is: bestanden online delen en uploaden, kopieën geven of verkopen aan anderen en bestanden opslaan voor anderen.

Volgens de FOD Economie zouden downloaden van website als The Pirate Bay niet gezien kunnen worden als "downloaden voor huiselijk gebruik."