heeft de film Dances with Wolves twee versies?

Op moviemeter staat namelijk 181 minuten / 236 minuten (director's cut)

Betekent dat er dan 1 film van Dances with Wolves 181 minuten heeft en een andere versie van Dances with Wolves 236 minuten heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja, er zijn twee versies.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Director's cut betekent dat de regisseur zijn eigen langere versie heeft gemaakt. Een regisseur moet zich vaak houden aan bijvoorbeeld de lengte van een standaardfilm (i.v.m. commerciële overwegingen), terwijl een wat uitgebreidere verdieping in verhaallijnen het verhaal beter tot zijn recht doen komen. De director's cut is niet zo zeer een compleet nieuwe film, maar bevat enkele uitgebreidere scenes, of zelfs nieuw scènes die de bioscoopversie niet hebben gehaald

Toegevoegd na 2 minuten:
De Director's cut betekent dat de regisseur zijn eigen langere versie heeft gemaakt. Een regisseur moet zich vaak houden aan bijvoorbeeld de lengte van een standaardfilm (i.v.m. commerciële overwegingen), terwijl een wat uitgebreidere verdieping in verhaallijnen het verhaal beter tot zijn recht doen komen. De director's cut is niet zo zeer een compleet nieuwe film, maar bevat enkele uitgebreidere scenes, of zelfs nieuw scènes die de bioscoopversie niet hebben gehaald
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je schrijft klopt, met als toevoeging dat een director's cut ook korter kan zijn dan de originele bioscoopversie. Dat is bijvoorbeeld het geval bij Alien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat klopt. Meestal is de regisseur gebonden aan enigs standaardtijden i.v.m programmering in bioscopen. Sommige regiseurs houden zich daar niet aan en zijn eigenzinnig. Andere brengen speciale versies uit die op DVD/blueray verschijnen. Je hebt gelijk dat het ook korter kan zijn.

Andere antwoorden (1)

De originele bioscoopversie heeft een lengte van 181 minuten. De 'director's cut' versie is drie kwartier langer. Hierin kom je te weten waarom het fort verlaten is als Dunbar daar aankomt. En er vinden veel meer gesprekken en handelingen tussen Dunbar en Kicking Bird plaats, waardoor de reden waarom Dunbar voor de indianen kiest beter te begrijpen is.
Beide versies zijn van hetzelfde filmmateriaal gemaakt, maar ten behoeven van de bioscoop is het meer ingekort.
Amadea