Wat is een goede film om te draaien bij een senioren filmavond?

Liefst geen oorlog of geweld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
32K

Het beste antwoord

Ik heb een aantal jaren als vrijwilliger filmavonden in een verzorgingshuis georganiseerd. Aanraders: De Jantjes, Op hoop van Zegen, Ciske de Rat, Docufilms over vroeger ("Zoo was Utrecht" deed het bijvoorbeeld goed hier, oude filmbeelden uit hun stad.) André Rieu, Sissy, Sound of Music, etc.

Ouderen houden vaak niet van geweld, oorlog, sex, te snelle verhaallijnen. Een tongzoenscene in een film is vaak al ongehoord/te expliciet/schande. Al verschillen mensen daar natuurlijk wel in.

Wel is klassieke muziek, nette romantiek, feel-good, hoe het vroeger was op oude filmbeelden etcetera een redelijke garantie voor succes.
Het kan geen kwaad om het gewoon aan mensen uit je doelgroep te vragen. Ik vroeg regelmatig na afloop aan bezoekers "welke film zou u hier graag eens willen zien", dat vinden mensen leuk om je te vertellen. Ik heb ook regelmatig een film geleend van bewoners om die op zo'n avond te draaien. Ik moet wel zeggen dat het verschil maakt hoe oud de senioren bij jou zijn. Die "van mij" waren 70-100 jaar oud en vaak wel van goede komaf, dus vrij keurig.

Wat ook helpt, is de filmavond aankondigen. Ik hing een week tevoren A4 postertjes in de vitrines van het huis en ongeveer een uur voor aanvang riep ik via het intercomsysteem om dat om 7 uur de filmavond zou zijn, welke film er werd gedraaid, dat de koffie klaar stond en men van harte welkom was. Een belangrijk aspect van die filmavonden is dat je mensen motiveert om uit hun kamer te komen, gezelschap aan elkaar te hebben en na afloop met een fijn, warm en gezellig gevoel weer terug naar de kamer te gaan. Veel ouderen hebben schrijnend weinig aanspraak en weinig motivatie om 's avonds de deur uit te gaan. Je voegt iets wezenlijks aan hun week toe.

Veel succes en plezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (27)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, was eerste wat in mijn op kwam toen ik de vraag las!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, leuk he, had ik ook, dan ben je een filmkenner zal ik maar zeggen..
The Bucketlist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het jatten van mijn antwoord... :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het verwoorden van mijn gedachte
Ha, die Mertien;

Forrest Gump. Of Groundhog Day. Of anders The World According To Garp. Of een echte klassieker zoals Lawrence Of Arabia; welsiwaar een oorlogsverhaal, maar een erg mooie film. Maar ook een van de Pixar-animatiefilms zoals Toy Story of Monsters Inc. doet het bij alle leeftijden goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Cocoon' is een aardige, meen zelfs oscar genomineerde, film....

"Als een groep bejaarden in een verlaten zwembad met buitenaardse cocons gaat zwemmen, krijgen ze energie als nooit tevoren"
Film gaat ook nog over senioren, leuk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
One flew over the cuckoo's nest.

Forrest Gump

Big Fish
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
The green mile
Cast away
The Proposal
Sister Act
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veronika decides te die...

HEEL GOED... vooral de laatste zin van de film...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gaan voor een rustige natuur documentaire. Mijn moeder doet vrijwillgerswerk voor een ouderenvereniging en biedt daar regelmatig films aan als: Planet earth, march of the penguins etc.
Deze films zijn echt prachtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Matilda, sound of music, mary poppins.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je deze vraag niet stellen aan de senioren die naar de filmavond gaan? Zij weten ongetwijfeld het beste wat ze willen zien. Niet alle senioren zijn natuurlijk hetzelfde. Hoe oud zijn ze, zijn ze dement, of gewoon boven de 70? Man of vrouw?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chocolat met Johnny Depp en Juliette Binoche.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijjn tip: On Golden Pond, met Henry Fonda en Katherine Hepburn, die op hoge leeftijd een fraai staaltje acteren neerzetten, in een verhaal dat in mindere handen een doornee tearjearker zou zijn, maar hier een feelgood movie van de allerhoogste plank wordt...

Toegevoegd na 1 minuut:
doornee moet natuurlijk doorsnee zijn...
rose
14 jaar geleden
Opa's laatste kunstje;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zuster Nee zuster. Mijn moeder van 85 vond hem hartstikke leuk. Ze heeft voeger ook naar de serie op tv gekeken, dus jeugdsentiment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder geval geen film die ze al 100 keer gezien hebben. Is het rond kersttijd, ga dan voor een gezellig kerstfilm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Awakenings
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een van de mooiste films die ik ooit heb gezien en die zeker past tegen Kerst is 'Babettes feestmaal'; een film die handelt over morele vraagstukken en verschillende manieren om tegen de wereld aan te kijken, maar dit alles niet op een zware toon neerzet. Het verhaal speelt zich af in een dominees gezin, maar je hoeft niet gelovig te zijn om van deze film te genieten, het perspectief is heel ruim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een film die waarschijnlijk niet gezien hebben.
En natuurlijk allemaal leuk zullen vinden.
Bijv. The Curious Case of Benjamin Button.

Al die oude classikers zijn ook wel leuk, maar ik durf te wedden dat de meeste van hun ze al duizenden keren gezien hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
The bridges of Madison County.

Mijn oma vindt deze geweldig, dus ga ik er maar vanuit dat alle senioren dit mooi zullen vinden ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen de fanfare van Bert Haanstra: dat is een goeie oude Nederlandse film met een beetje humor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dirty rotten Scoundrels
over bejaarde oplichters
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Out of africa met meryl streep. Mijn ouders vonden dat een geweldige film en als ze nog geleefd hadden, zouden ze nu eind zeventig zijn geweest. Dus met een beetje mazzel vinden jouw senioren het ook een leuke film. O ja en Robert Redford speelt er in mee. Mijn moeder vond hem altijd heel leuk. ;P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spirited Away
Hayao Miyazaki

Masterpiece
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
As Good As It Gets; met Jack Nicholson. Briljant grappige film over man op leeftijd met de nodige bagage die nieuwe liefde vindt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel oud, maar fantastisch: West side story!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
c'eravamo tanti amati. (letterlijk, wij hielden zoveel van elkaar)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Home Alone 1 of 2 of 3 ..Hoeveel zijn er? Mijn oma ligt elke kerst weer in een deuk bij deze flims