Is films downloaden terwijl in de bioscoop de film draait illegaal?

We downloaden tegenwoordig vaak films op internet. Maar is het nu illegaal of zijn er al rechten geschreven dat je het wel mag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Downloaden mag wel, versprijden niet.

Men wil bepaalde vormen van downloaden gaan verbieden.

Dat zal heel moeilijk worden, er bestaat zoiets als vrije nieuwsvergaring en dat is een grondrecht.

In een democratie (ahum) als in Nederland waar ook persvrijheid heerst (wederom ahum) zien we dat deze nieuwsgaring het volk in staat is op de hoogte te blijven van hoe dingen werkelijk liggen.

Er zijn drie dingen waarbij dat niet opgaat, de holocaust mag NIET ontkend worden, pedofilie en sex met dieren, snufffilms (gelukkig maar) alsmede de afgedwongen relatie tussen pers en koningshuis.(een Duits blad vertelt veel meer over de Oranjes dan Nederlandse bladen....

Voor de rest is nieuwsgaring en opslag vrij voor privegebruik.
Dus de leverancier is strafbaar maar de eenmalige afnemer als enduser niet.

Laten we hopen dat dit recht niet ondermijnd wordt, (politieke- of Staats)propaganda en andere manipulerende boodschappen zijn anders moeilijker te ontkrachten en/of te doorzien.

Het kopieren en downloaden is derhalve een recht waar we sowieso ook al voor betalen (accijns op informatiedragers).

Als je het een eist (accijns) kun je het ander (het gebruik daarvan) niet verbieden.......

Zelfs de accijnsheffing staat op gespannen voet met de wet, mensen kunnen immers ook eigen werk opnemen, waarvoor ze geen afdracht verschuldigd zijn voor de informatiedrager........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

heel deze wet zit heel vreemd in elkaar.
Het downloaden is niet illegaal.
Het in bezit hebben en het verspreiden van kopieen weer wel.
Dus de server waar jij jou film van af haalt is illegaal bezig,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar. Als je een film op internet zet, ben je strafbaar. Maar als iets eenmaal op internet staat mag je het gewoon downloaden. Let wel op, als je torrent gebruikt ben je wel strafbaar!
Er bestaat in het auteursrecht een recht op een thuiskopie. Dit recht houdt in dat je van een werk een kopie mag maken voor eigen gebruik, bijvoorbeeld een fotokopie van een pagina van een tijdschrift of het opnemen van een liedje op een cassettebandje. In het auteursrecht staat dat de kopie mag worden gemaakt vanuit iedere bron; ook als die bron illegaal is. Het gaat hier wel echt om een thuiskopie voor privégebruik: die cassettebandjes verkopen of anderszins verspreiden mag dus niet.

Dit recht is nu doorgetrokken op de hedendaagse digitale wereld. Downloaden kun worden gezien als kopiëren en dit is dus legaal. Het uploaden kun je zien als verspreiden en dit is dus illegaal. Maar je kunt niet downloaden zonder dat iemand anders upload. Je zou daarom kunnen zeggen dat het recht niet meer toepasbaar is.

Overigens betalen we met zijn allen voor het recht op een thuiskopie door heffing op dragers: voor elke DVD en CD die wordt verkocht gaat een bedrag naar stichting thuiskopie die dat bedrag vervolgens verdeeld onder rechthebbenden.

De regering is bezig met het doorvoeren van een downloadverbod, maar vooralsnog is die er niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is simpel: Ja! Films kijken die in de bioscoop draaien kun je alleen maar in de bioscoop zien. De rest zijn naar alle waarschijnlijkheid illegale kopieën.

Er zijn momenteel veel film sites te vinden waar je nog wel films kunt bekijken die in de bios draaien, echter deze worden langzamerhand gesloten door stichting Brein. Een recent voorbeeld hiervan is nufilmkijken.nl. Deze website bestaat niet meer.

Zelf kijk ik zo nu en dan een film via Filmskijken.tv. Maar er zijn zat anderen te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor eigen gebruik een film downloaden is niet illegaal. Een kopie aan iemand anders geven is wel illegaal, als je daarvoor geen toestemming hebt van de auteursrechtenhebbende.