Nee, soms is de bron zo oud dat het geluidssignaal alleen in stereo, of nog minder in mono is opgenomen. Van een stereo signaal kun je geen 5.1 maken. Meestal biedt een home cinema versterker wel de mogelijkheid om stereo geluid toch uit alle 6 (5 plus de subwoofer) te laten komen. Dit heet dan 5 channel stereo. Op het hoesje van de dvd zie je of het geluid in stereo of 5.1 is opgenomen. In de audio setup van de dvd is het ook terug te vinden, mits het in het menu zit uiteraard.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok bedankt, maar ik zou er dus van uit kunnen gaan dat de vrij nieuwe films in 5.1 surround zijn opgenomen?
De meeste dvd films ondersteunen inderdaad 5.1 geluid. Meestal in dolby digital of DTS formaat opgenomen. Echter is de keus aan de filmmaker. Vooral bij budgetproducties komt het regelmatig voor dat voor stereo wordt gekozen (soms nog met een center kanaal) omdat het mixen in 5.1 een extra bewerking is en dus een duurdere productie zou opleveren. Zoals het andere antwoord al aangaf zijn veel oudere films ook in stereo i.p.v. surround. Ook zie ik nog wel eens dat een film in verschillende talen is opgenomen. Dan is de originele (vaak engelse) track in 5.1 opgenomen, en zijn alle andere talen in stereo. Dit is uiteraard ook een budgetoverweging.

Je kunt ervanuit gaan dat bijna iedere nieuwe DVD release 5.1 geluid heeft. Zeker hollywood producties en spektakelfilms. Achterop het hoesje staat dit altijd weergegeven.

Afhankelijk van je versterker zijn er opties om stereogeluid over meerdere luidsprekers weer te geven. Zoals gezegd is 5-channel stereo een optie, beter zou dan zijn om gebruik te maken van een matrix methode zoals Dolby Pro-logic 2(movie). Deze methode plaatst de geluiden beter. Bijvoorbeeld, stemmen komen uit de center speaker terwijl je bij 5-channel stereo ineens stemmen van achter je zou kunnen horen.

Echter blijven dit trucs om toch al je speaker te gebruiken. Meestal vind ik het het beste om gewoon te luisteren zoals het is opgenomen, zo is het immers bedoeld.