Waarom staat er soms achter de rol die een acteur speelt '(as *naam acteur*) op IMDb?

Betekent het iets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dit doet iMDB als de naam op de begintitels en/of aftiteling afwijkt van de gebruikelijke naam of pseudonym van de acteur. Zie bijvoorbeeld de film http://www.imdb.com/title/tt0020604/ , een oude film waar John Wayne in speelde voor hij het pseudonym John Wayne aannam. Op de aftiteling staat hij dan als "Duke Morrison", zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/John_wayne

Als een acteur zichzelf speelt, dan staat er himself/herself als naam van de rol.

Toegevoegd na 13 minuten:
Volgens mij is er weer een "minnaar" actief... bovenstaande is toch echt juist.
gvrox
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is inderdaad het enige juiste antwoord. Als iemand zichzelf speelt, staat er himself/herself en niet zijn/haar naam.
Naast mensen met een pseudoniem zie je het ook wel bij acteurs die toendertijd blijkbaar bij hun roepnaam genoemd werden, die een verbastering is van hun echte naam, zoals Bob ipv Robert, of die als kind bijvoorbeeld Jimmy werden genoemd en als volwassene Jim; en bij actrices die tegenwoordig getrouwd zijn en daardoor een dubbele achternaam hebben, maar bij oudere films natuurlijk alleen met hun meisjesnaam vermeld werden.
+1

Andere antwoorden (3)

Het komt ook voor dat een acteur een rol speelt als zichzelf. Dat wordt op IMdB op deze manier aangegeven.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat houdt dat dan precies in? Bedoel je zoiets als Neil Patrick Harris in 'Harold & Kumar Go to White Castle'? Maar daar staat het wel anders...
George Clooney as Himself/George Clooney bedoel je? Dat betekend dat het om een documentaire/interview/tv-optreden gaat, dus dat hij geen rol speelt of "zichzelf speelt".

Toegevoegd na 1 minuut:
betekent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien rare vraag, maar waarom is het hier betekent?
Dat betekent dat het een film is waarin een acteur zichzelf 'speelt'. Vaak gaat het daarbij om documentaire-achtige films.

Dit is de film met de meeste 'himself-en' (ruim 15) die ik kon vinden - overigens nog uit de tijd VOOR de heren die later acteur zijn geworden, al acteurs waren. En ja, het is dan ook vooral een documentaire, die pas later tot 'filmstatus' is verheven.