Wat is er zo bijzonder aan deze quote? Kan iemand mij de clou uitleggen?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses. (uit de Blues Brother)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

ik denk dat het hem zit in 'it's dark, and we're wearing sunglasses'.

Waarom zou je namelijk een zonnebril op doen als het nacht is?

In hun geval, omdat dat bij hun imago hoort en het 'cool' is.

Maar normaal zou je dit niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zo bijzonder omdat Elwood uit de gevangenis mag en wordt opgehaald door Jake in een politieauto (eerlijk gekocht) ipv in hun eigen Cadillac. Jake vindt het maar niks en de aansteker doet het ook al niet. Elwood kan met de politieauto wel superstunts uithalen en dan is Jake overtuigd. Hij zegt: "Oké, maar maak die aansteker'. Ze zetten hun zonnebrillen op en dan zegt Elwood de inmiddels legendarische woorden van jouw quote.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij zet deze quote meteen heel goed het beeld neer van de film, roept het meteen een bepaalde sfeer op.
Het zijn een bepaald type mensen, het stoere/coole van een zonnebril dragen wanneer het niet nodig is, het stoere van roken (nee, ik vind het zelf niet stoer, maar dat imago heeft wel decennia aan roken gehangen), het nonchalante en avontuurlijke van alleen gas en sigaretten nodig hebben op je reis. En dat gecombineerd met het feit dat ze een reis gaan maken, schept voor mij een heel duidelijke sfeer, die mij meteen geïnteresseerd maakt; een road movie met coole hoofdpersonages klinkt meteen goed.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel dus dat het de essentie van de sfeer van de film voor mij goed weergeeft, dat ik het enthousiasme van tijdens het kijken meteen weer voel als ik die quote hoor.