Waarom staan sommige films op blu ray terwijl ze de kwaliteit niet halen?

Neem bijvoorbeeld Tron. Dit is een film uit 1982. Welliswaar een van de eerste computer geanimeerde films, maar haalt absoluut niet de kwaliteit welke Blu-Ray kan bieden.

Waarom worden deze oude films wel gewoon op Blu-Ray gezet? Terwijl de kwaliteit op DVD net zo goed is?

Vanwege de houdbaarheid? Of vanwege het feit dat ze de film weer kunnen verkopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ten eerste zit er een fout in je vraag, heel vaak en ook in dit geval(zie bron) is een Blu-ray van een oude cinemafilm juist wel beter dan een DVD. Dit komt omdat 35mm film ver superieur is aan DVD en in principe ook superieur aan Blu-ray. Meestal en ook in dit geval is de film ook even "opgefrist" voordat deze op Blu-ray is gezet (zelfde bron).

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1168342

Kijk even in deze lijst om te zien dat een film als 2001 A Space Odyssy(1968) hoger staat dan 2012 (uit 2010). Het is dus niet zo dat het onzinnig is om oude films (die goed bewaard zijn gebleven) om te zetten naar Blu-ray.

Dat het voor een extra verkoop zorgt zal natuurlijk duidelijk zijn (anders zou het niet gedaan worden), echter moet je per geval bekijken of het nut heef gehad. De hierboven genoemde lijst is daar een mooi hulpmiddel bij.

Toegevoegd na 4 minuten:
Odyssy=Odyssey
heef= heeft

Toegevoegd na 8 uur:
Nog een link die aan de hand van wat screenshots uitlegt dat het weldegelijk zin heeft.

http://www.dvdactive.com/editorial/articles/old-films-on-blu-ray-are-they-worth-it.html

Let wel, er zijn een aantal Blu-ray titels waarvan niet de Master maar de DVD-versie is gebruikt om over te zetten, ten tijde van de eerste DVD's gebeurde hetzelfde met VHS banden. Die resulteren natuurlijk in een waardeloos product. Ook is soms de Master zodanig aangetast, of is de film in eerste instantie al van zulke belabberde kwaliteit geweest dat een BR transfer geen meerwaarde heeft over DVD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vaak gaan die dingen alleen maar om geld te verdienen.
Alleen maar Commercieel.
Bij veel "moderne" bluray films is het zo, dat die de kwaliteit wel halen, omdat ze daar speciaal voor gecreeërd zijn.
Maar daardoor denken velen consumenten dat de wat oudere films, dus dat zelfde kwaliteit kunnen halen en dus maar gaan kopen.