Waarom zijn websites en computerprogramma's in films en televisie altijd nep?

Ik zie vaak in televisieseries en films dat wanneer een character bijvoorbeeld iets opzoekt op het Web, er geen Google wordt gebruikt maar een één of andere verzonnen zoekmachine. De resultaatpagina's lijken dan wel precies op die van Google.

Waarom zouden ze in zo'n geval geen Google mogen of willen gebruiken? Is dat geen win-win?

Hetzelfde geldt voor besturingssystemen en applicaties. Het zijn vaak verzonnen, lelijk vormgegeven stukken nep-software. Waarom niet gewoon de software laten zien die we in het echt ook gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Dit is om precies dezelfde reden dat allerlei producten die gebruikt worden, nep zijn. Of nog wel herkenbaar als merk, maar toch net niet dezelfde naam. Dit is omdat men geen reclame wil maken voor een bepaald merk. Dat zou voor merk X leuke gratis reclame zijn, en voor merk Y oneerlijke concurrentie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat Google blijkbaar niet betaalt voor die reclame (die valt onder 'product placement', en ze die reclame ter waarde van ettelijke duizenden zoniet tienduizenden euro's natuurlijk niet zomaar gratis gaan weggeven.

Als Google bereid is te betalen voor de reclame, zal het zeer beslist en prominent in beeld komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het begin van het bestaan van RTL in Nederland (toen nog Veronique) waren ze nogal op dreef met het voeren van dit soort reclame. Dit is behoorlijk aan banden gelegd door de Reclame Code Commissie. Dus ook al zou Google flink betalen, dan nog zou een filmproducent niet zomaar reclame mogen maken in een film.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, hoewel de regels inmiddels vele, vele malen soepeler zijn geworden. Product placement is juist een groeiende manier van reclame maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is product placement in de VS op geen enkele manier aan banden gelegd.
Gebeurt steeds vaker. Websites van de serie how i met your mother en two and a half men bestaan allemaal. Daarnaast zie nu heel veel apple als computer in series opduiken maar ook cisco.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echte sites / computerprogramma's hebben vaak akelig kleine lettertjes en dan is het scherm niet leesbaar in de film/op TV.
Chatprogramma's in films werken ook bijna altijd met schermvullende woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Computers maken in films ook altijd geluid als er tekst in beeld komt. Van die ratelende piepjes...
Dat had ik ook vorige week in mijn hoofd,
Het heeft te maken met concurrentie bv.
een film gebruikt google op het internet
dan kan Facebook zeggen 'google jullie maken reclame en dan nog gratis'
in Principe is het verboden
ook met andere merken sommige films kunnen ook coca cola of fanta gebruiken in een film_
maar dan moeten ze extra kosten geven.
;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk om dezelfde reden als de telefoonnummers die NEP zijn in films. Ook een reclame voor kauwgum van een vrouw in de metro die dat nummer 555 op het raam schreef voor een man dankzij haar super frisse adem die ze ervan kreeg.
Er zijn altijd mensen die dan gaan proberen van wie dat nummer is. Dat kan een overbelasting geven op het moment dat wordt uitgezonden als het echt zou zijn. Dat is een reden.

Bovendien zijn ook artsen en dergelijke heel erg nep. Een NEP pagina (laten) maken in bijvoorbeeld word, dat kost gewoon minder moeite dan met een echte pagina van een bestaande site te leren werken. Het is namelijk meestal niet eens mogelijk of er zijn (nog) geen pakketten (applicaties) die deze mogelijkheid hebben.

Het is een vak apart om applicaties of sites te selecteren die ook daadwerkelijk de mogelijkheden hebben die in een serie en film getoond worden. De acteurs spelen alleen maar een rol. Het zijn geen medewerkers die iets moeten laten zien. Dat is nog een goede reden. Professionals met verstand van software inhuren kan enorm op het beperkte budget drukken als ze dat zouden doen. Dat besteden ze liever aan goede acteurs.
Hetzelfde geldt voor onderhandelingen die er dan voor de reclameopbrengsten. Het is meestal niet het vak van een producer.

Samenvatting:
1. Om te voorkomen dat er eventuele overbelasting of andere discussies ontstaan over gebruik van echte software.
2. Het is goedkoper om een zelfverzonnen nep-site te maken.

Toegevoegd na 18 minuten:
P.S.: De echtheid ervan is niet relevant voor het verhaal en kan afleiden van het echte verhaal. Het is ook de reden dat bepaalde films verouderd zijn door bijv. een robot of zo die niet meer past bij latere mogelijkheden en vormgeving.

Toegevoegd na 21 uur:
TOEVOEGING n.a.v. van jouw reactie: Al typende even deze toevoeging omdat je in jouw vraag eigenlijk alleen Google bedoelt.
Bij mij geeft Google ook niet altijd dezelfde resultaten bij hetzelfde item waarop ik zoek. Als ik het 2x achter elkaar intyp dan wordt het namelijk beïnvloed door de sites die ik heb bezocht. Als ik bijvoorbeeld een sekspijler van forum heb bezocht en dan google, dan kan het gebeuren dat ik een ander sites krijg. Kan zelfs gebeuren dat ik dan sites krijg met harde porno terwijl ik gewoon op een kledingmerk of filmnaam zoek. ;-)
Datzelfde geldt voor de diverse webshop die hebben invloed op de zoekresultaten. Weet niet hoe dat precies werkt, maar is soms best wel lastig.