Is een cover op youtube plaatsen wel of niet toegestaan?

Ik kreeg vandaag de vraag of ik youtube partner wil worden maar covers plaatsen in dan niet toegestaan.
maar er staan duizenden cover filmpjes op youtube.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een cover is een bewerking en een bewerking mag je volgens de auteurswet niet publiceren/verspreiden zonder de toestemming van de auteur van het origineel. In principe mag je dus niet zomaar een cover op YouTube plaatsen inderdaad.

Als ik jou was zou ik verwijzen naar andere Youtube Partners die covers plaatsen en ook partner zijn. Bijvoorbeeld: 'Dionnetje 1990' Probeer anders contact met haar op te nemen om na te vragen hoe zij dit geregeld heeft, succes. http://www.youtube.com/user/Dionnetje1990

Het ligt toch iets anders. Ik las toevallig van de week het verhaal dat Justin Bieber misschien de cel in moet. Waarom? Omdat hij beroemd is geworden door middel van covers op sites als youtube te plaatsen. Nu schijnt het plaatsen van dit soort eigen uitvoeringen van bekende muziek niet strafbaar te zijn. Alleen indien iemand er geld mee gaat verdienen, dan is het wel strafbaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100