Is het wel zo slim dat men boeken verfilmen?

Ik hoor het zo vaak, als men een boek heeft gelezen en daarna wordt deze verfilmd en men kijkt deze, valt het meestal tegen. Zo heb ik al vaak gehoord dat P.s I love you de film nergens op slaat als je het boek gelezen hebt. Nu weer met 'Terug naar de Kust' die verfilmd wordt, is dit wel zo slim? Of moet je óf het boek lezen óf de film kijken en niet beiden?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik vind het helemaal niet slim. Maar het is de tijdsgeest.
Ook kinderboeken (bv Carry Slee) worden stuk voor stuk verfilmd en daardoor gaan kinderen uiteindelijk nog minder lezen dan ze al doen.
Wat betreft mijn eigen ervaring met verfilmde boeken... Het ligt er heel erg aan. De ontdekking van de hemel van Harry Mulisch vond ik (ook na het lezen van het boek) geweldig verflimd. De Da Vinci code vond ik waardeloos.
Maar ik zorg in ieder geval altijd dat ik eerst het boek lees, want dat is het origineel, zoals het verhaal bedoelt is en ingevuld met mijn eigen fantasie, ook zoals dat bedoelt is.
De film kan daarna tegenvallen, maar het mooie van het boek blijft.

Wat betreft de kinderen: mijn dochter heeft alle films van Harry Potter gezien voor ze goed genoeg kon lezen om ze te lezen. Toen ze daarna in het eerste boek begon bleken de eerste twee hoofdstukken totaal niet in de film voor te komen. Voor haar op dat moment zo dodelijk saai en niet herkenbaar, dat ze niet meer verder heeft gelezen...

Mijn advies, ook voor kinderen: Eerst lezen, dan kijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dounja, zo doe ik het ook. Zeker bij mijn kinderen. Wij hebben alle Harry Potter films op DVD, en de jongste mag ze ook pas kijken na het lezen van de boeken. Dus de komende jaren zijn we nog wel bezig :-)

Andere antwoorden (10)

Ja natuurlijk is dat slim... Het levert op en als dat niet slim is om naast je boek-inkomsten ook nog filmrechten te ontvangen dan weet ik het niet meer...

Meestal slaat zo´n film de plank helemaal mis, maar dan zeggen ze... De film was niets en het boek was beter, dus dan krijgt de schrijver van het boek, naast de film-recettes ook nog eens lezers die het boek naar aanleiding van een slappe film, toch nog gaan kopen en lezen...

Als dat niet slim is dan weet ik het helemaal niet meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je óf het boek leest, óf de film kijkt, los je het probleem bij voorbaat op.

Je kunt ook de film gaan bekijken, maar dan moet je je verwachtingspatroon aanpassen. Ga niet naar de bioscoop met het idee dat je nu het boek gaat bekijken (als dat zo was, dan zou je niet eens naar de bios hoeven...).

Ga naar de bioscoop met de nieuwsgierige houding "ik ben benieuwd hoe ze dat boek hebben verfilmd". Maak je er helemaal geen voorstelling van, of vraag je juist af welke scenes ze hebben weggelaten, hoe ze de flashbacks uit het boek in de film hebben verwerkt, of hoe ze die ene situatie zouden hebben uitgebeeld.

Hoe nieuwsgieriger je je vooraf opstelt, hoe opener je de zaal in zult gaan, en hoe bevredigender de film zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een boek leest, heb je daar je eigen voorstelling bij. Van karakters, omstandigheden, gebeurtenissen.
Zodra je dat moet verfilmen, kom je in aanraking met de technische mogelijkheden om dit allemaal te realiseren. Dus geef je dat weer volgens jouw interpretatie en binnen de mogelijkheden van je budget.

Maar het is wel slim, want je kan er een heleboel meer mensen mee bereiken die het boek niet gelezen hebben. En natuurlijk zit er groot geld achter.
14 jaar geleden
Meestal als je het boek heb gelezen is de film meestal niks meer aan,maar toch wil ik de film altijd heel graag zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een boek leest kun je de karakters zelf een uiterlijk geven.Zo is de hoofdpersoon altijd razend knap omdat hij/zij naar jou smaak wordt ingekleurd.In een film wordt dat voor je gedaan en dan moet je nog maar afwachten of dit aan je verwachtingen voldoet.Persoonlijk houd ik het liever bij een boek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een film spreek je een hele andere doelgroep weer aan, niet ieder individu kijkt leest graag boeken, het is dus heel goed mogelijk dat men het boek nooit gaat lezen maar wel de film heeft gezien. Los daarvan zijn sommige boeken heel goed verfilmd, wat te denken bijvoorbeeld van 'Lord of the rings'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat het op zich niet erg is, alleen toch is het lezen mooier dan de verfilming, vind ik persoonlijk. Het is veel gedetailleerder en inderdaad kun je je fantasie de vrije loop laten gaan. Zo las ik het boek "De vliegeraar" en bekeek later ook de film. De film viel me echt tegen. Niet om de personages (die had ik ook wel zo een beetje in gedachten tijdens het lezen) of dat de film op zich niet goed was, maar er waren hele stukken uit het boek weggelaten voor mijn gevoel....

Dus mijn advies zeker: Lees OF het boek Of bekijk de film maar niet beide ;-)!
14 jaar geleden
Ik kan me heel levendig voorstellingen geven bij het lezen van een boek. De film voldoet NOOIT aan mijn voorstelling (logisch natuurlijk), dan kan het wel een leuke film zijn maar het blijft jammer. Daarna kan ik het boek ook nooit meer lezen omdat ik daarna alleen nog maar de beelden van de film terug zie ipv mijn eigen fantasie.
Persoonlijk vind IK het dus niet slim. Maar dat is echt puur persoonlijk, er zijn zoveel mensen die de moeite niet willen nemen om een boek te lezen en zij vinden de film dan geweldig. Zo wordt er toch een hoop geld verdiend, dus de makers van de film zijn wél slim..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verfilming van een boek is altijd slim...

De reden waarom mensen dan de film vinden tegenvallen is alleen, omdat men dan van mening is dat de volle 500? pagina's verfilmd zouden moeten zijn. Terwijl dit onbegonnen werk is. Want dan krijg je een film die 5 uur duurt, Terwijl de scriptschrijvers er alles aan doen om het hele boek in pak 'm beet 90-120 minuten samen te vatten...

Ik deel je vraagstelling overigens niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Commercieel gezien is het slim om een succesvol boek te verfilmen, gegarandeerd dat er veel bezoekers op af komen.

Mensen die graag lezen, zullen toch ietwat teleurgesteld de bioscoop uitkomen, omdat het boek toch eigenlijk altijd mooier is dan de film.

Het is trouwens niet slim om in plaats van het boek voor je literatuurlijst te lezen te volstaan met het bekijken van de film, je zult enkele essentiele dingen missen en daardoor een minder hoog cijfer scoren :(