waarom moesten gandalf en frodo nou weg gaan en met de laatste boot van middel aarde mee,ik snap dat effe niet?

Toegevoegd na 41 seconden:
dit gebeurt in de derde film op het einde

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.9K

Antwoorden (9)

Door die ring zijn ze niet meer nuchter om het zo maar te noemen.
Die opa bleef er ook aan denken en wou niets meer dan hem nog n keer dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ring is op dat punt in de film niet meer, dus dat zou er weinig mee te maken moeten hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, of juist wel, omdat het noodlot voor velen verbonden is / was aan de ring, zonder ring geen fellowship, (en technisch gezien waren ze eerst maar the fellowship, echte verbondenheid kwam later pas...) weet je ik vind het ook wel best zo, teveel nadenken kan ook de charme van dat stukje film een keer kapot maken natuurlijk....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee, een verhaal/film wordt juist beter naarmate het een hoger kauwgom-gehalte heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet helemaal met je eens, voor sommige films werkt het inderdaad uitstekend, zoals wat je noemt het kauwgom gehalte (nooit van die term gehoord) maar vind het soms ook wel leuk als je echt goed moet opletten en de film je al dan niet een beetje ruimte geeft om eigen interpretaties toe te passen) Was mijn antwoord nou zo slecht, btw? Weet niet welke minkukel weer aan het minnen is geweest bij dieverse antwoorden, maar ben die minnen inmiddels spuugzat op deze site. Blijkbaar teveel ego of op de p*k getrapt dat ik daar absoluut niet tegen kan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die minnetjes heb je denk ik gekregen omdat je het verhaal inderdaad te concreet geinterpreteerd hebt.
Vergeet niet dat LOTR in sommige kringen bijna héilig is, hoor. En ZO veel besproken dat je je inderdaad soms moet afvragen of bepaalde inmiddels vaststaande, breed gedragen interpretaties wel door de schrijver alszodanig zijn bedoeld. Hetzelfde zie je ook met bijvoorbeeld de Naam van de Roos van Umberto Eco. Je antwoord is in zoverre niet onjuist dat het op donald-duck-nivo precies is wat je in de film te zien krijgt - en het toont ook een beetje de armoede aan van het medium 'film'', maar de diepere lagen, de nuances en de symboliek - waar de boeken vol van staan- mist. Ik vond de films van LOTR zeer geslaagd, maar inderdaad moet je ze eigenlijk wel kijken in gezelschap van iemand die goed op de hoogte is van de boeken, anders mis je gewoon teveel of gebeuren er teveel rare onlogische of onbegrijpelijke dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enne, die minnetjes ; daar moet je niet teveel wakker van liggen. Ze horen er gewoon bij - soms ook voor vele malen sterkere antwoorden dan dat van jou hieronder - en als je het hier vol wilt houden, zul je ze moeten omarmen, negeren of accepteren. Niemand hier heeft GEEN minnen, gekker nog, hoe meer plussen je krijgt, hoe meer minnen daar achteraan komen hobbelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ben ik alleen bang dat als ik die boeken ga lezen, ik de film niet meer waarderen kan, omdat ik dan andere dingen te weten kom wat de film weer tekort ga doen.... Want muggenzifter dat ik ben zal ik dan de filmmakers verwijten dat ze dingen naar eigen dingen aangepast hebben, zoals de gebeurtenissen rond Shelob, die volgens Peter Jackson in ergens in The Two Towers plaats hoort te vinden? Maar het naar The Return Of The King verplaatst heeft wegens tijdsgebrek in The Two Towers.
Meen dat hij dat ooit eens gezegd heeft in de commentaar opties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
correctie op het vorige stukje:
Want muggenzifter dat ik ben zal ik dan de filmmakers verwijten dat ze dingen naar eigen visie en om bepaalde redenen? aangepast hebben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol, maar eens een keer samen LOTR kijken dan? heb het idee dat als iemand mij dan het een en ander toe kan lichten dan, dan ben jij het wel.
Nou ja, Gandalf, die was alleen maar teruggestuurd om de Fellowship te helpen, dat heeft hij gedaan en daarom is zijn taak compleet en is hij niet meer verbonden aan Midden Aarde, en Frodo, dat was geloof ik zijn eigen keus, ook hij heeft gedaan wat moest en vond dat hij op een of andere manier niet meer aan the shire en midden aarde verbonden was,

Zo heb ik dat stukje van het verhaal begrepen / geïnterpreteerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja klopt, in de epiloog zegt hij ook: het is vier jaar sinds de dag op weathertop en de wond is nooit helemaal genezen, dat heeft er (in)direct wel mee te maken met zijn vertrek denk ik, en die aftocht met die boot is zoiets als ze leven nog lang en gelukkig....? De sfeer geeft zo'n scene toch net even wat meer diepgang, achterliggende boodschap is wat mij betreft: aan alle goede dingen (en herinneringen) komt een einde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mis hierin toch de reden waarom Bilbo ook op de boot zat. Heeft geen verwondingen opgelopen die dodelijk waren, heeft geen duidelijke rol gespeeld betreffende de strijd etc. Dit kan dus niet de reden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Isunova; jij hebt het begrepen. En het komt op het zelfde neer in de 'religie van midden-aarde'; sterven is een overgang naar de onsterfelijke landen, dus feitelijk een nieuw eeuwig leven.
frodo was vóór zijn vertrek helemaal tevreden in de schou. ( al wilde hij wel graag net wat verder weg gaan dan alle anderen. ) Na alle avonturen die eigelijk volkomen tegen zijn natuur in waren merkt hij dat hij verandert is. Het "saaie" hobbitleven is niet genoeg meer, hij kan niet meer aarden. Dus gaat hij op zoek naar een nieuw leven. Dat kan niet in de schou dus gaat hij met de elven en gandalf mee. Waarom gandalf vertrekt weet ik niet maar hij houd nogal van wit en dat doen de elven ook..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kon je niks aan doen. De mensen die de boeken hebben gelezen snappen het wel. Maar wat mij dus is verteld, is dat Frodo nooit geheel herstelde van die steek die hij kreeg van de Witchking van de Nazgûl. En dus naam Gandalf hem mee naar de onsterfelijke wereld. Een wereld ver buiten midden-aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gandalf: zijn taak was volbracht en verliet daarom middle earth.
Frodo: Frodo gaf zelf al het antwoord. Hij zegt in het huis van Bilbo "In je hart ga je beseffen dat de tijd niet meer de wonden kan helen". Of te wel: er is te veel gebeurd waardoor Frodo zijn oude leven niet meer kan oppakken. De wonden waar Frodo het over heeft zijn figuurlijk.
Dit is de reden waarom hij met de elven en Gandalf mee gaat om weg te gaan van middle earth.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, daar zocht ik naar, je hebt het nog net weer even mooier verwoord dan ik (+) En wat GoodFellah schrijft is ook mooi, maar ik maak op uit zijn tekst: 'Maar wat mij dus is verteld,
dat hij zelf de boeken ook niet gelezen heeft? -excuses als dat wel het geval is- maar als hij het heeft van horen zeggen kan de context net even weer een heel klein beetje anders liggen, ik weet het niet, in de film komt dat niet ergens letterlijk naar boven bij mijn weten, ik ken het boek niet:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zat Bilbo dan ook op de boot?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@JKL64 : lijkt het je dan geen goed idee om eens met die boeken te beginnen ? En dan beginnen met de Hobbit, dan de Ring-cyclus EN de aanhangsels en tenslotte de Silmarillion.
Prima te lezen in het Nederlands, want in tegenstelling tot veel van origine Engelse boeken zijn deze uit-ste-kend vertaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ marleen
Ik lees graag, maar korte stukjes en verhalen, dit verhaal is me te lang (en omdat ik geen zin heb NOG meer geld uit te geven aan Lord Of The Rings XD)
Ben niet zo'n boekenlezer, de film spreekt voor zich, en daar laat ik het liever bij. ook al mis, of interpeteer ik dan een aantal dingen niet correct
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonde, zonde zonde......
Als films voor zich spraken had je een punt, maar het is een totaal onvergelijkbare ervaring ; de eindeloze haute cuisine van een goed boek, of de MacMovie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt heel jammer...
Theodbn: omdat Bilbo de ring ook jarenlang gedragen of dicht bij zich gehad heeft. Hij is ook aangetast door de ring, hij is ook een 'ringdrager'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de film komt de corrumperende kracht van de Ring (als metafoor van macht) ook veel te weinig uit de verf, terwijl de boeken er feitelijk om drááien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stippel Dus omdat hij met magie langer in leven is gebleven.
Al diegene die op de boot zaten hadden dood moeten zijn, ze waren op een magische manier in leven gehouden.

Daar de "slechte" magie vernietigd was kon ook de "goede" magie middle earth verlaten.

Toegevoegd na 1 dag:
Gaarne een uitleg waarom de -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een symbolische reis.
Zowel Gandals als Frodo, alsook al die elfen, hebben feitelijk op de een of andere manier hun aardse leven verloren. De plaats waar ze heengaan zou je nog het beste kunnen omschrijven als een soort hiernamaals.

In tegenstelling tot aardse religies echter is het niet alleen de ziel die deze overgang doormaakt, maar ook het hele lichaam. Dat is het mooie van fantasy ; je kunt hele symbolische dingen heel plastisch vormgeven. De 'overgang' van Frodo en Gandalf (en de rest op het schip) is feitelijk een metafoor voor sterven, maar dan op een heel mooie, hoopgevende, niet definitieve manier. Daar houden mensen wel van.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de Silmarillion - een boek met sagen en legenden van Midden-Aarde en dat je zou kunnen lezen als een soort Midden-Aarde-Bijbel met metaforen en geschiedenissen- wordt wel dieper ingegaan op deze 'onsterfelijke sterfelijkheid' van de aanvankelijk onsterfelijke elven wiens onsterfelijkheid na deze periode geen gegeven meer is. Ook in de aanhangsels van het boek Lord of the Rings (die bijna een boek op zich vormen) wordt veel nadere uitleg gegeven. Die zijn wat laagdrempeliger dus daar zou je goed mee kunnen beginnen - nadat je het boek gelezen heb natuurlijk, want de film is, hoe mooi ook, slechts een voorproefje.

Toegevoegd na 7 minuten:
De eindbestemming is uiteindelijk Valinor. Dit wordt pas in de Silmarillion goed geschreven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Valinor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah eindelijk een goed antwoord! +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond het ook al lang duren ; dit leek me ZO'N inkoppertje.....maar dat komt denk ik omdat de boeken al zo'n 30 jaar in mijn 'bloed' zitten. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hehe. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En was het ook niet zo dat dit de laatste reis van alle ringdragers was? Gandalf draagt ook een van de ringen, verder gaan de laatste hoeders van de elfenringen (Galadriel, Elrond) mee. De dwergenringen waren al veel eerder verloren gegaan, de mensenringen zijn verloren gegaan met de vernietiging van de Nazgul in de val van de Ene Ring en Frodo en Bilbo gaan mee als laatste levende dragers van de Ene Ring. Het tijdperk van de Ringen wordt afgesloten met deze reis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij wel ja ; sterker nog, het was nadrukkelijk het einde van een era, vooral ook voor de Elfen in het algemeen.
Frodo: Frodo gaf zelf al het antwoord. ... Of te wel: er is te veel gebeurd waardoor Frodo zijn oude leven niet meer kan oppakken. De wonden waar Frodo het over heeft zijn figuurlijk. Dit is de reden waarom hij met de elven en Gandalf mee gaat om weg te gaan van middle earth.

Groetjes Hans (Maasbracht)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is een ontroerend einde van het meesterlijke The Lord of the Rings-epos. Toch zorgde het vertrek van Frodo ook voor gefronste wenkbrauwen. Want waarom vertrok de Hobbit eigenlijk uit de streek waar hij is opgegroeid? Dat heeft alles te maken met de verwondingen die Frodo opliep tijdens zijn queeste. Ondanks dat hij de ring heeft weten te vernietigen en Sauron is verslagen, is de dappere Hobbit namelijk niet bepaald zonder kleerscheuren uit de strijd gekomen.

Reuzenspin
In The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring raakt Frodo aan zijn schouder gewond na een zwaardslag van de Witch-King. De Elven lappen hem weer op, maar precies een jaar later wordt de Hobbit opnieuw geplaagd door helse pijnen. Ook bepalend is de confrontatie in The Return of the King met Shelob. Deze reuzenspin steekt Frodo met haar angel, waarop hij verlamd raakt. Het effect is gelukkig maar tijdelijk, maar ook hier geldt dat de pijn jaarlijks terugkeert.

Undying Lands
De terugkerende pijn breekt Frodo niet alleen fysiek op, maar ook mentaal. Telkens wordt hij herinnerd aan zijn traumatische reis, waardoor het onmogelijk is om rust en vrede te vinden in Midden-Aarde. Om verlost te worden van zijn kwellingen, reist hij uiteindelijk naar de Undying Lands. Het is echter niet duidelijk of de Hobbit daar zijn welverdiende rust vindt of juist zijn laatste rustplaats. Zowel regisseur Peter Jackson als auteur Tolkien laten namelijk in het midden hoe het Frodo en zijn reisgenoten vergaat op hun laatste reisbestemming…