Is gratis films downloaden ilegaal?

Ik wil gaag een filmpje downloaden op THE piratebay.org is dat verboden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Officieel wel maar is niet echt heel erg als je die gedownloade film verkoopt is het strafbaar maar ik zou gewoon een film kopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal is in Nederland niet verboden.

Andere antwoorden (2)

Downloaden is niet verboden, zelfs als het materiaal illegaal wordt aangeboden

Vertegenwoordigers van de muziek- en filmindustrie roepen graag dat downloaden hetzelfde is als diefstal. Is dat wel zo?

Nee, het ligt veel genuanceerder. Iedereen mag kopieën maken van muziek, films of teksten, zelfs als de bron illegaal is. Alle muziek en films die op Internet beschikbaar zijn kun je zonder probleem downloaden. De enige voorwaarde is dat de kopieën uitsluitend voor eigen gebruik bestemd mogen zijn.

Software en games vormen de enige uitzondering; die zijn extra beschermd via de Europese software richtlijn en mogen niet zonder toestemming gedownload worden.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Het enige juiste antwoord, vaak onbekend... Zolang het voor eigen gebruik is, en je de film niet laat uploaden (naar andere gebruikers) dan is er niets aan het handje.
gvrox
12 jaar geleden
Ik zou aan dit mooie antwoord toevoegen dat het ter download aanbieden van films illegaal is, en dat is wat je doet als je (o.a.) een torrent programma gebruikt. Al tijdens het downloaden biedt het programma aan andere gebruikers al die delen van de file aan die al op jouw PC staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat kun je in principe ook uitzetten gvrox.
Downloaden is niet illegaal. Uploaden darentegen wél. Het uploaden gebeurt automatisch via die share sites e.d. Als je het incidenteel doet zul je er nooit last van krijgen.
Doe je het grootschalig krijg je Buma Stemra 'aan je deur' en waarschuwing van je provider.