Wat is volgens jou de beste film aller tijden?

Zou leuk zijn als je er ook even bij verteld waarom je dat vind. Ik heb inmiddels zo veel films gezien dat ik van gekkigheid niet meer weet welke goede films ik nog kan geizen. Als ik door de videotheek heen wandel "ken ik al, ken ik ook al, ga zo maar door. Ik hoop hiermee wat nieuwe inspiratie op te doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik ken dat. Op een gegeven moment lijken ze allemaal op elkaar en wordt het steeds moeilijker een boeiende te vinden.

Van de 80 films die ik het afgelopen jaar heb gezien springt Oldboy er toch wel uit. Waarom?
- omdat het zo anders is als alle andere films
- omdat het optisch mooie scenes bevat
- omdat het een verhaal is waar je eerst geen bal van begrijpt - het wordt langzaam steeds duidelijker
- omdat je eerst denkt- waar zit ik in vredesnaam naar te kijken...
- omdat het goed geacteerd is
- omdat het weer eens wat anders is
- omdat het geen taboes kent
- omdat het niet zo'n commerciële Amerikaanse film is.
- omdat het een film is die nog dagen in je kop blijft zitten

Toegevoegd na 8 minuten:
op 2 en 3 staan bij mij:
- lars and the real girl
- amores perros
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (27)

12 monkeys
Interessant verhaal, goede cast, sterke styling. En het is een film die je echt een paar keer kan/moet zien om het helemaal te begrijpen.
Een gedeelde tweede plaats voor Alien en Grave of the Fireflies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen Funky,maar ook nog very smart!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@FunkyGroove: ik geloof er nx van :PP
Nothing to lose, gewoon een hele leuke feel good film.

Toegevoegd na 16 minuten:
nog een paar: The notebook, Pearl harbor en My sisters keeper (die is nu in de bioscoop).

Toegevoegd na 17 minuten:
Zwartboek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Green Mile door het ijzersterke verhaal en hoe dat is neergezet ..met als goede tweede Outcast omdat daar 1 persoon de hele film draagt....Al 4 keer gezien en nog altijd geweldig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry ben een beetje van de "wap".. film heet Cast Away..
Outcast was een liedje dat heel de dag al door hoofd murmelt.. :-0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtige film +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb Green Mile op DVD gekocht en draai hem nog regelmatig. Trouwens ik ben een King adept,vind bijna alles van hem goed!
pff tja... Denk dat ik dan toch ga voor the rock. Geweldige acteurs goede muziek. Gewoon geweldig. Maar the recruiter is ook goed. En als ik nog 1 mag noemen... Ik vind the pirates toch ook super maar dan om de humor de kleding en muziek... Tja blijft lastig die films ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Amélie : heerlijke feel-good film! Laat een supergoed gevoel bij je achter!
- Sin city: Lekker vage gewelddadige film..aan het einde weet je niet of je je nou blij/verdrietig/bang moet voelen..heel gek. Heel bijzonder.
- Perfume: the story of a murderer: Tijdens de film 'rook' ik ook alles..heel vreemd, weet niet of iedereen dat heeft maar dat maakte het voor mij een speciale film.
- Derailed: toevallig laatst op tv gezien en meteen besloten dat ik hem in mijn 'goede films lijst' zou plaatsen. Supergoed verhaal, verrassend plot.

Toegevoegd na 1 minuut:
nog eentje :-) : V for Vendetta: Al is het alleen maar vanwege de prachtige ouverture 1812!! fantastisch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind Hooligans de beste film.
het verhaal over hoe iemand zo mee gesleept wordt in iets wat eigenlijk helemaal niet bij hem past (een amerikaanse jongen die in engeland hooligan wordt)
zo zie je maar hoe makkelijk mensen te beinvloeden zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is dat toch "The deer hunter". Zal wel heel klassiek zijn etc en mijn kasten puilen uit van de DVD's, maar deze film hangt voor mij sterk samen met mijn eerste echte politieke bewustwording en het realiseren van de wereld waarin wij leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schindlers list!
Ben altijd al geintereseerd geweest in de 2e wo, en heb daardoor veel wo2 films gekeken. Deze film heeft op mij de meeste indruk gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
The Green Mile. Erg zwaar, maar indrukwekkend, en psychologisch-gevoelsmatig heel mooi.

La Vita è Bella. Ongelooflijk hoe je een humoristische film kunt maken over de doffe ellende van de concentratiekampen. De film heeft de goedkeuring van een Joodse organisatie die beoordeelt of een film de oorlog wel op een gepaste manier verbeeldt.

Memento. Leuk concept, een film waarbij je de afloop kent en waarbij je steeds nieuwsgierig blijft naar wat er daarvóór gebeurde. De enige film met een open begin.

V for Vendetta - als dat inderdaad de film is waarin een hoffelijke, gemaskerde Engelsman ten strijde trekt tegen het regime dat Engeland in zijn greep houdt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Helemaal vergeten:
Sophie Scholl - die Letzten Tage. Heel indrukwekkend. Blijft je lang bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wow...mooie lijst, zou zo een avondje dvd's met je kunnen kijken :-) van The Green Mile heb ik alleen een beetje een trauma van haha dus die valt af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wel indrukwekkend. Voor mij zeker de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit mijn lijst blijkt wel dat een film een boodschap moet hebben, en/of een originele insteek moet hebben. Ik ben geen fan van feel-good-movies. Ik heb die film gezien over de dirigent die in Noorwegen (?) naar een klein dorp verhuisde, daar een dorpskoortje samenstelde, en dat tot grote hoogten leidde. Een echte feel-good-movie. Verschrikkelijk, wat een inhoudsloze kitsch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Så som i himmelen is dat (oftewel As It Is In Heaven) en het was Zweden :-) héél zoetsappig maar het einde is niet zo feel-good..kreeg er een naar gevoel van..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, klopt, dat is 'm. Zoetsappig inderdaad, het sleepte zich maar voort, heel voorspelbaar. Het einde vond ik niet passen. Ik vond het wel een goed einde - eh, ik bedoel, ik vond het goed dat de film eindigde, zodat ik met goed fatsoen de zaal uitkon om iets leuks te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heerlijk van die film-discussies :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-) Maar nu is het de hoogste tijd de binnenkant van mijn ogen te bekijken. Of mijzelf op m'n oor te slaan, zoals ze in Duitsland zeggen. Rare lui, die Duitsers. En ze zijn niet eens in staat 'Duitsland' of 'Duitser' uit te spreken.... Ik bazel en dwaal af.... Laat ik maar in de richting van mijn bed dwalen.... Dat lijkt me nu het verstandigst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, slaap lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zzzzzz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh nee...daar is-ie weer...die vreselijke Vita e Bella. Barf....
The Shawshank Redemption
Een spannende film met ontsnappingspogingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Toegevoegd na 8 minuten:
Omdat tijdens afspeelde van de film in bioscoop, dat mensen het bioscoop verlieten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Spiegel van Andrej Tarkovsky. Vanwege de extreem lange sequenties die in een keer (met bewegende camera) zijn opgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soldaat van Oranje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is dat Dr Zjivago. David Lean heeft veel heel mooi 'gefotografeerde' films gemaakt, maar deze, in combinatie met het goede verhaal en de prachtige, beetje melancholieke muziek is voor mij echt dé film....

Daarna volgen, in willekeurige volgorde, Out of Africa, de lange versie van Dances with Wolves, West Side Story, Ryan's Daughter, Never Cry Wolf, Gone with the Wind, The big Blue, en eervolle vermelding voor The Sound of Music
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das Leben der Anderen.

Prachtfilm over het leven in de DDR, censuur, verraad, en liefde.

Toegevoegd na 8 minuten:
Met een prachtige rol van Ulrich Mühe als m....... Hauptmann Gerd Wiesler
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien mijn nummer 1 Shawshank Redemption al genoemd is, ga ik voor de film A Beautiful mind.

Fantastisch acteerwerk van Russel Crowe, prachtige achtergrondmuziek en heel mooi gefilmd.

Voor de muziek de volgende link:

http://www.youtube.com/watch?v=vr18I1PCECg
http://www.youtube.com/watch?v=n2GS_a0GlGg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Forrest Gump

Een film om te lachen en te janken. Voor mij ver uit de beste film aller tijden.

Verder:

The green mile
Shawshenk redemption
7 even
Platoon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nell. Met Jodie Foster.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mij "the butterflyeffect"
ik ben zelf geïntrigeerd door "tijd" en het kunnen reizen in de tijd en de gevolgend
Deze film en Frequency zijn daar prachtige voorbeelden van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Papillon. Tijdloos verhaal over onrecht , kameraadschap, doorzettingsvermogen, avontuur en de enorme kracht van de menselijke geest om niet op te geven.
Gecombineerd met een prachtige cast ( Dustin Hoffman en Steve Mc Queen ) in de hoofdrollen . En de adembenemende landschappen van Midden Amerika.

Toegevoegd na 1 dag:
Ah ik heb er nog één": The Fisher King. Wegens het drama van schuld en goedmaking , en de bijzondere "kijk" in het leven van schizofrene mensen.
En ook door de "onmogelijke " romance die er in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom op met die +jes !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken zowel het boek als de film. De film krijgt van mij een 10+ maar het boek is een 20. Aanrader, ook als je de film al kent.
The Shawshank Redemption, hoeft van mij geen verdere uitleg over, The Green Mile is ook zo'n mooie verfilming van een Stephen King verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je niet zeggen wat de allerbeste film is, want alle inzendingen zijn nog niet ingestuurd, de inzendtermijn loopt nog...

Maar de beste film tot nu toe in mijn opinie is de Matrix... alle drie de delen bij elkaar is een dusdanige afspiegeling van de werkelijkheid dat alle lof naar die film gaat... Hij is zo geniaal dat als de gevestigde orde de film werkelijk begrepen had hij nooit uitgebracht had kunnen worden... Het is een diep spirituele film, tot op dit moment de beste film ooit...
Als je naar de film kijkt en jij identificeert je met Neo... En dat jij de enige bent, maar er moeten nog wat zaken op de juiste volgorde gezet worden, zodat jij te One kunt worden, dus van Neo tot One is alleen maar een realisatie, is in mijn ogen geniaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij persoonlijk is dat The English patient. Zo verschrikkelijk mooi gefilmd, de natuur, de spelers, het hele verhaal. Ongelooflijk mooi.

http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.deathdyinggriefandmourning.com/Death-%26-Dying-Images%2520100-120/109%2520a%2520The%2520English%2520Patient.jpg&imgrefurl=http://www.deathdyinggriefandmourning.com/Death-Dying-Grief-Mourning/109-Michael-Ondaatje-The-English-Patient.htm&usg=__WOl_DBM1ZHNrJQUaBqY_2d-ZULA=&h=400&w=400&sz=62&hl=en&start=31&um=1&tbnid=ORG1j4_zuTO7XM:&tbnh=124&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dthe%2Benglish%2Bpatient%26ndsp%3D21%26hl%3Den%26sa%3DN%26start%3D21%26um%3D1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik twijfel tussen 2 films, allebei van Quentin Tarantino:

. Pulp Fiction
. Reservoir Dogs

Nou ja, wordt het toch de 1e.
Waarom?

1. Het 'gespeel' met de tijdlijn.
2. Het realisitische karakter van de absurditeit.
3. Het lef om het hele verhaal op te zetten rond die dunne lijn tussen realisme en absurditeit.
4. Het geweldige spel van de acteurs die het allemaal heel geloofwaardig doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die FunkyGroove;

Voor mij nog steeds Once Upon A Time In The West. Schitterende combinatie van revolutionair camerawerk, prachtige muziekthema's en een vernieuwende vertelstijl. Eigenlijk in de geschiedenis het einde van de western. Eerste maal dat in een film echt 'op de muziek' geacteerd werd. Is ooit heel terecht An Opera Of Violence genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Total Recall, lekkere foute blik van de jaren 80 op de toekomst. Verdere uitleg overbodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb een lijstje favorieten van een paar jaar terug
Goodbye Lenin, La vita e bella, Beautiful thing, Forrest Gump, Into the wild, Hitchhikers' Guide to the Galaxy, Simon, Tout le monde n'avait pas le chance d'avoir deux parents communiste, Team America - World Police, Alleman en de Glasblazers (van Paul Haenen), Peau d'ane (versie jaren 60), The green mile, Children of Men, Pulp Fiction (en andere Tarantino films),

De meeste van deze films zijn klassiekers, Bij de overigen ben ik vooral gevallen voor [in willekeurige volgorde] de kostuums, landschappen, de fotografie (vooral bij Tarantino, plus zijn subtiliteiten en dialogen), de originaliteit, verhaallijn, muziek; het verschilt nogal. Sommige films hebben meerdere van deze dingen in zich. En als ik er echt voor zou gaan zitten zou ik nog wel meer films kunnen bedenken, denk ik, maar dat is nogal veel werk :p misschien komt hierna nog een antwoord