Koopt een bioscoop de rechten van een film voor bepaalde of onbepaalde tijd?

Met andere woorden, mag de bioscoop tot in lengte van dagen de film vertonen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me ook wel voorstellen dat ze per keer dat ze 'm vertonen een bepaald bedrag moeten betalen (naast een begin-bedrag).
Goeie vraag trouwens, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. +1

Het beste antwoord

Je spreekt een bepaalde prijs af met de filmverhuurder. Je zal per week een bepaalde percentage van de entree
moeten afdragen. Prolongeer je een titel die week daarop betaal je een minder hoog percentage en dus minder filmhuur, en dat gaat elke week verder..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is je bron voor dit antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik de bron zou weten zou het helemaal het beste antwoord zijn, hopelijk kan die bron nog vermeld worden...

Andere antwoorden (2)

nee ze huren de film voor een bepaalde tijd bv 1of een paar weken als het eenhele goede film is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als maker van 'audiovisuele producties' krijg je als eerste met Stemra te maken, als je een film wilt maken.

Je krijgt vervolgens met Buma te maken als je de film wilt laten horen en zien in openbare ruimtes zoals winkels, horeca, bioscopen, podia, bedrijven en beurzen.

Om antwoord te geven op je vraag: Ja, er moeten rechten worden gekocht bij Buma :-)

Toegevoegd na 1 dag:
Okay, niet echt een direct antwoord op de vraag, en had het niet eens door :-( Mijn excuses.

Een bioscoop kan verschillende rechten kopen voor een film. Eenmalig, voor een bepaalde periode dus, of ook het recht om toekomstige sequels te mogen vertonen, adverteer recht and promotie recht.

Worden meerdere rechten gekocht, is dit voor langere tijd.

Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat een bioscoop rechten voor een film voor onbepaalde tijd aanschaft, aangezien de DVD releases vaak al bekend zijn. Het heeft dus eigenlijk geen nut een film langer te laten draaien, omdat een DVD vaak goedkoper is dan een uitje naar de bios.

Via onderstaande link, vind je nog wat aanvullende informatie.

http://www.wikihow.com/Buy-Movie-Rights

Ik hoop dat dit antwoord wat beter aansluit bij je vraag.