Ik heb me even gebaseerd op de top 20 van "Moviemeter" en dan zijn dit mijn conclusies.

* In de Top 20 zijn er amper 3 die onder de 120 minuten grens blijven. Reservoir Dogs (100), American History X (119) en Usual Suspects (107)
* In de Top 10 enkel Usual Suspects (107).
* Gemiddelde speelduur van de films in de Top 20 : 167.45 minuten.
* Gemiddelde speelduur van de films in de Top 10 : 171.9 minuten.
(* mini-series scoren gemiddeld ook hoger, al kan ik dat moeilijk bewijzen. Wat wel zo is, is dat een Band Of Brothers met dik 500 stemmen op een waanzinnige 4.46 staat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Rond de 90-95 minuten geloof ik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou zeggen langer, want een film korter dan anderhalf uur is moeilijk te vinden. Terwijl er ook exemplaren te vinden zijn die 3,5 uur duren. Dus gemiddeld zal de tijd een stuk hoger liggen dan anderhalf uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker langer,ietwat film duurt toch al vlug zo'n 120 min.
12 jaar geleden
Meestal gewoon 90 minuten tot 2 uur, films met een diepgaand verhaal duren meestal langer dan komische films.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal 95 minuten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je programmablad eens wat nader bestudeert, dan kom je al snel tot de conclusie, dat het 90 minuten zal zijn. Natuurlijk zijn er veel films die langer duren (Some like it hot, gisteren op Canvas, duurt bijna 2 uur) maar er zijn ook veel films die 80 minuten duren.

Voor films bij de commerciele omroepen wordt meestal 2 uur uitgetrokken. En dan klopt het wel een beetje, want dat half uur extra is voor de reclame.

Je zou kunnen zeggen, dat de films die de omroepen uitzenden niet het criterium zijn, om gemiddelde tijdsduur te bepalen, maar dat zou toch mee kunnen vallen. Films maken is heel duur, en producenten hebben er groot belang bij, dat na de draaitijd in de bios, zo'n film ook nog wat op blijft leveren. En dat kan eigenlijk alleen via omroepen. Vaak worden films in pakketjes aangeboden en verkocht, om uit te zenden. In de VS zal dat nog veel belangrijker zijn, want door de enorme concurrentie tussen tv-maatschappijen, is het uitzendschema veel strakker. Daar zal een 120 minuten film, of een 75 film nauwelijks te programmeren zijn.

90 minuten zal dus een soort standaard geworden zijn, want SBS wil wel graag, dat Hart van Nederland op tijd begint. Hoe ze uiteindelijk op die 90 minuten zijn gekomen, valt goed te googelen. Steeds zie je terug "the bathroom", en het schijnt een soort standaard te zijn, dat mensen na 90 minuten wel eens een plasje willen plegen, of hun benen willen strekken. De standaard voor een gemiddelde film van 90 minuten zal m.i. ook niet snel veranderen, omdat films ook verkocht moeten worden. Het is dus handig als de producent zich daaraan houdt, uit financiele overwegingen, of het moet natuurlijk een heel belangrijke of goeie film zijn. Dan houden de mensen hun plasje wel wat langer op. Voor een echt goeie film moet je iets over hebben. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal tussen de 90 en 170