zijn er al oude sitcoms overgezet naar 16:9 beeldformaat?

heel oude films op dvd zijn 16:9, welke sitcoms oorsprokelijk 4:3 zijn nu 16:9 verkrijgbaar?

series als friends (geheel) will & grace (seizoen 1/6), 3rd rock from the sun, seinfeld etc willen mensen nu op op de flatscreen kunnen kijken neem ik aan.

btw breedbeeldzoom is me bekent, maar dat is niet mijn vraag.

Toegevoegd na 2 minuten:
heel=veel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Niet dat ik weet, en ik denk dat ze het ook niet snel zullen doen. Het zal nogal wat kosten met zich mee brengen omdat ze niet domweg in het beeld kunnen gaan snijden. Als ze dat wel doen zullen er boven hoofden buiten het beeld gaan vallen. Daarnaast gaat het er niet beter uitzien omdat je als het ware een ingezoomd beeld over houdt.

Dat oude films in 16:9 uitkomen op DVD kan zelfs zijn omdat ze origineel eigenlijk nog breder waren, namelijk 2,39:1 ook wel 21:9 genoemd. Deze zijn dan aan de zijkanten bijgesneden.
Ook wordt bij film veel gebruik gemaakt van 1:1,85 wat heel dicht bij 16:9 (1:1,78) komt. Deze hele oude films waren dus waarschijnlijk nooit 4:3.

p.s. er zijn wel heel veel 4:3 bioscoop films gemaakt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bron:
Wat wel voorkomt is dat series in 16:9 geschoten zijn en in 4:3 uitgezonden op tv. Met de DVD release hebben ze dan wel weer de originele 16:9 opnames direct overgezet. Zo kan je dus "nieuwe" dingen zien op de DVD als je de serie al op TV had gezien. Wat jij voor ogen hebt zal juist er voor zorgen dat je minder ziet dan het origineel.