http://lmgtfy.com/?q=Wat+is+het+verschill+tussen+Blue-ray+en+DVD%3F
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het aantal pixels

Toegevoegd na 1 minuut:
Door deze schijfjes met een sublieme kwaliteit film, kunnen we het maximale uit onze plasma en lcd schermen halen en alvast genieten van echt zuiver tv kijken. De kwaliteit die dan op uw plasma of lcd of beamer of tv te zien is zal zeer scherp en zuiver zijn. Een blu-ray speler is een apparaat met drie soorten lasers. Blu-ray is een van de opvolgers van de huidige dvd-standaard. De Blu-ray-schijven kunnen tot maximaal 27 GB aan data bevatten. Een dual-layer schijf slaat maximaal 54 gigabyte op, terwijl er onderzoek gaande is naar 100 gigabyte opslag (quad-layer) en zelfs 200 gigabyte (octa-layer). Deze schijven ondersteunen niet alleen HDTV, maar ook hoge resolutie surround, dus komt er ook een nieuwe versie van DTS en/of Dolby met nog betere en zuivere kwaliteit audio. Een blu-ray recorder is een recorder die niet met de huidige 4,5 gb dvd's opneemt, maar met een 54gb HDTV (1920 x 1080 kwaliteit dvd(double layer). Dit betekend dat er op een DVD niet 1 film, maar 10 films kunnen worden opgenomen! En dan ook nog in een top kwaliteit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Blu-ray is de opvolger van de DVD zoals wij die al lang kenden. Blu-ray heeft zijn naam te danken aan de blauw gekleurde laser waarmee de Blu-ray discs gemaakt worden. Voor een ‘gewone’ DVD wordt gebruik gemaakt van een rode laser. Het grootste verschil is dat een Blu-ray disc een grotere opslagcapaciteit heeft. Deze opslagcapaciteit is wel vijf keer zo groot als op een normale dvd. Daarnaast ondersteunt de Blu-ray disc een krachtigere videocodering. Bij een ‘gewone’ dvd wordt het ‘ouderwetse' MPEG2 gebruikt. Daarentegen gebruikt Blu-ray de nieuwere en efficiëntere MPEG4-compressie. Dit betekent dat films op een Blu-ray disc van hogere beeldkwaliteit zijn en geluidskwaliteit. Deze kwaliteit wordt High Definition (HD) genoemd. Verder kunnen er ook ander bestanden op een Blu-ray disc geplaatst worden zoals geluidsbestanden, foto’s, games enzovoort.
Blu-ray speler
Om een Blu-ray disc te kijken heeft u wel een Blu-ray speler nodig. Deze Blu-ray discs zijn dus niet af te spelen op een normale dvd speler. Op een Blu-ray speler kunt u wel ‘gewone’ dvd’s afspelen. Verder om te profiteren van de goede beeldkwaliteit heeft u ook een televisie nodig die HD-ready is of Full-HD.
Blu-ray discs zijn wel een stuk duurder dan gewone dvd’s. De Blue-ray disc kosten tussen de 20 en 30 euro. Echter is het beeld en geluid echt van hogere kwaliteit. Blu-ray discs zijn in de reguliere winkels waar ook dvd’s worden verkocht te koop.
Specificaties
•Maximale resolutie: Full HD TV, 1920 x 1080, progressief (1080p) •Opslagcapaciteit ◦Enkellaags: 25 GB ◦Dubbellaags: 50 GB •Maximale bitrates ◦Raw data overdracht: 53.95 Mbit/s ◦Audio+Video+ondertiteling: 48.0 Mbit/s ◦Video: 40.0 Mbit/s Kopieerbeveiliging
Het kopiëren van Blu-ray schijven gaat niet zo gemakkelijk als dat bij een gewone dvd schijf het geval was. Om het kopiëren van Blu-ray schijven tegen te gaan wordt er gebruik gemaakt van een andere technologie dan bij een ‘gewone’ dvd. Het systeem waarover de ‘gewone’ dvd beschikt heeft een groot nadeel. Dit systeem kan nadat het gekraakt is niet worden aangepast om verder misbruik van deze technologie tegen te gaan. Bij Blu-ray is dit anders omdat deze gebruikt maakt van BD+. Zodra de sleutel van Blu-ray gekraakt is kunnen de fabrikanten van de Blu-ray films de sleutel aanpassen. Nieuwe Blu-ray schijven maken gebruik van deze nieuwe sleutel. Om deze Blu-ray schijf te willen kopiëren moet je de nieuwe sleutel kraken.