Kinderfilm of Horrorfilm?

Zaterdag naar Harry Potter and the Halfbloodprince geweest. Nu word de leeftijdsgrens steeds een klein beetje opgerekt. Maar als ik de laatste 6 films bekijk gaat het in een rap tempo van een kinderfilm naar een spannende jeugdfilm en daarna is het een thriller. En als ik dan terug denk aan de laatste film met een adviesleeftijd van 12 jaar die ik zelf als horror zou bestempelen. Dan vraag ik me inderdaad af, waarom er dan een adviesleeftijd vanaf 12 jaar aan zit?

Is het wel een film die geshikt is voor 6-7 jarigen? Aangezien de bioscoop daar vol mee zat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of wat denk je van Blauwbaard... dat is pas eng!

Het beste antwoord

Ben er afgelopen zaterdag ook met mijn zoontje van 9 geweest. Hij vond het prachtig en ik ook. Toch zet ik ook wel mijn vraagtekens bij de adviesleeftijd van 12 jaar. Er zaten toch wel heel wat spannende momenten bij (alhoewel een paar voorgaande films van Harry Potter volgens mij meer van een thriller weg hadden), maar volgens mij kun je de jeugd van vandaag de dag niet vergelijken met onze jeugd (minimaal 25 jaar terug bedoel ik dan). Als je ziet waar ze op tv naar kijken, enge tekenfilms, spannende, bijna horrorfilms en ga zo maar door. En alles zonder blikken of blozen. Ook de computerspelletjes hakken er flink in.
De jeugd van vandaag is gewoon veel meer gewend. Of we er blij mee moeten wezen, daar laat ik me niet over uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De Harry Potter films zijn een aantal jaar geleden begonnen toen de acteurs nog een stuk jonger waren. De doelgroep was toen voornamelijk de kinderen die ook dezelfde leeftijd hadden als de acteurs. Naarmate de kinderen ouder zijn geworden is de film ook "ouder" geworden.

Toegevoegd na 53 seconden:
Denk dus niet dat de huidige film geschikt is voor 6-7 jarigen. De eerste film uit de Harry Potter serie is daar beter geschikt voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ook benieuwd naar de filmwijzer over deel 7. Wetend hoe de serie eindigd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bereid je maar voor op minimaal 12 plus. Het is een fantastische afsluiting van een fenomenale serie kinder(?)boeken, en de serie meer dan waardig. Maar totaal ongeschikt voor alles onder de 12, zowel kwa geweld als begrip. Je zult aan iemand onder de 10 de hele clou moeten voorkauwen, en dan snappen ze het vermoedelijk nog niet.
Ja, ik heb hem zelf nog niet gezien (binnenkort wel), maar ik heb het boek gelezen en denk niet echt dat deze film heel erg geschikt gaat zijn voor een 12-jarige, zeker het einde niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetend met wat er in deel 7 gaat gebeuren is dat ook niet zo heel erg moeilijk...
De film is niet geschikt voor 6 jarigen. Zelfs de Nederlandse filmkeuring geeft 9 jaar aan, dus als de zaal vol 6 jarigen zat doen de ouders dat het kind zelf aan. In ene boek is het makkelijker omda de jonge kinderen de over de echte morbide en enge passages heen lezen. IN en film is dat niet zo.

Ik hou daarom zelf de filmkeuring altijd wel aan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees dat de kijkwijzer zelfs op 12 jaar staat. Dat wordt gegeven aan hele enge films of films waarin uitzonderlijk veel geweld in voor komt. Bij een keuring van 12 moet je zeker niet met jonge kinderen gaan kijken.

Toegevoegd na 4 minuten:
(in eerste instantie was het 9 jaar)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zat op het balkon en was met 36 jaar zo een beetje de jongste op deze dure plaatsen. Maar zelfs daar werd behoorlijk gegild op bepaalde momenten. Maar ook verschrikkelijk hard gelachen over de puberale stommiteiten...
Nee. Als een film het advies krigjt vanbaf 12 jaar, dan moet je daar dus niet met je kinderen van 6-7 jaar naartoe. Wat de ouders denken als ze zo'n keurmerk zien snap ik niet. Waar is het leeftijdsadvies dan voor?

Ouders: Hou uw kinderen wat langer jong!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik de boeken zo heb gelezen, is deel zes inderdaad potentieel een stuk minder eng ´gewelddadig dan met name de twee voorgaande delen. Er zitten wel wat vervelende scenes in waarbij je het best als ouder kunt bepalen of de film voor jou kind geschikt is, maar het is niet zo´n opeenstapeling van actie als deel 4 bijvoorbeeld. En voor zover ik me voor de geest kan halen zit Voldemort (die veel kleine meisjes met name best eng vinden om te zien) er eigenlijk niet of nauwelijks in - althans, niet in het boek. De film zie ik pas als die opDVD is want ik kom niet meer in bioscopen, dus het verhaal zou best aangepast kunnen zijn voor de film).

Voor zes- tot zevenjarigen vind ik Harry Potter overigens uberhaupt niet geschikt. Ze kunnen het wel cool vinden, maar na pakweg deel twee snappen ze toch geen hout meer van het verhaal. Zelfs voor volwassenen wordt het tegen die tijd aan te bevelen de boeken te lezen, anders mis je teveel. Teveel clues ook.

Dat de leeftijdsgrens per film gemiddeld een beetje oprekt is natuurlijk ergens ook wel logisch, want Harry wordt steeds ouder. Een kind van 11 maakt niet dezelfde dingen mee als een kind van 17, en het gevaar komt steeds dichterbij waardoor het ook steeds spannender wordt. In het beste geval groeit het publiek ook mee, maar omdat het primair een serie boeken is, komt er ook steeds weer een nieuwe generatie fans, die nog lang niet toe is aan deel 5, 6 of 7.

Dit boek en deze film zijn dus iets minder eng en actievol dan deel 5 en 4 (en zelfs 3) , maar als ouder zou ik eerlijk gezegd met mijn 6 en 7jarigen gewoon thuis de video bekijken. Dan weet je tenminste wat er komt en is het ook allemaal wat minder groot en overweldigend, en kun je het kijken beter begeleiden. Zelf vantevoren weten waar de film in grote lijnen over gáát lijkt me echter wel heel erg aan te bevelen bij zulke jonkies. Als je ze het boek niet zou voorlezen, zou ik ze zeker de film niet laten zien. En een kind dat het boek nog niet zelf zou kunnen lezen al helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb alleen 7 gelezen, omdat ik mijn geduld om 2 jaar te wachten op wie er nu dood ging niet kon opbrengen. Maar wel mooi omschreven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb inmiddels twee keer de hele cyclus gelezen. De eerste keer na het uitkomen van film 3, waar ik zonder boekenkennis mijn dochter te weinig over kon vertellen, en daarna in de volgorde waarin de delen verschenen, en daarna vlak voor het verschijnen van deel 7 de eerste 6 nog een keer, en dit weekend heb ik deel 6 en 7 nog eens overgelezen, en het blijven magistrale boeken. Er zit inderdaad in die beide delen wel een hoop dood waar een hoop uitleg voor kleine kinderen bij komt kijken.