Hoe wordt bepaald welke leeftijdsgrens een film krijgt?

ik zat pas star wars te kijken ( episode 1), en daar staat op ''AL'', terwijl in de film toch echt iemand in 2en gehakt wordt en iemand in de buik gestoken wordt.. ook veel slachtoffers door schoten uit pistolen.. Het lijkt mij dat zo'n film een 12+ rating moet krijgen.. dat leidde tot deze vraag; hoe bepaalt men die leeftijdsgrenzen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het classificeren van audiovisuele producties gebeurt door de aanbieders zelf. Zij hebben daarvoor codeurs in dienst; in totaal zijn er ruim 250 codeurs bij de aanbieders actief. Zij worden door het NICAM getraind en opgeleid. Deze codeurs geven niet zelf een leeftijdsindicatie bij de producties. Via een speciale internetsite geven zij antwoorden op een uitgebreide vragenlijst over de inhoud van een productie. Het NICAM systeem bepaalt op basis van die antwoorden de uiteindelijke classificatie, die vervolgens ook in een centrale database wordt opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mensen die daar verstand van (denken te) hebben bepalen dat, volgens mij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De filmproducenten geven zelf die grens aan. Er is inderdaad een vragenlijst, van kijkwijzer, maar ze mogen zelf bepalen wat ze voor rating terecht vinden.
Je kunt daarover wel een klacht indienen, en dan kan het wel worden aangepast.

Toegevoegd na 21 uur:
Het classificeren van audiovisuele producties gebeurt door de aanbieders zelf. Zij hebben daarvoor codeurs in dienst; in totaal zijn er ruim 250 codeurs bij de aanbieders actief. Zij worden door het NICAM getraind en opgeleid. Deze codeurs geven niet zelf een leeftijdsindicatie bij de producties. Via een speciale internetsite geven zij antwoorden op een uitgebreide vragenlijst over de inhoud van een productie. Het NICAM systeem bepaalt op basis van die antwoorden de uiteindelijke classificatie, die vervolgens ook in een centrale database wordt opgenomen.

Toegevoegd na 21 uur:
Oke, iets genuanceerder:
De aanbieders geven niet de rating 12+ of 16+ o.i.d., maar zij geven wel zelf aan of ze vinden dat er buitensporig geweld of sex in de film of de serie zit. Daarom wordt de rating gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't IS toch echt zo, zie link van Kijkwijzer
Dat doet men bij Kijkwijzer.
Dit is een instituut dat alle films die in Nederland worden uitgebracht keurt. Zij geeft daarbij een leeftijdsclassificatie: alle leeftijden (AL), 6, 9, 12 of 16 jaar. Deze classificatie waarschuwt ouders en opvoeders tot welke leeftijd een film schadelijk kan zijn.

Hieronder kun je er meer over lezen:

http://www.kijkwijzer.nl/index.php