Hoe werden vroeger films ge-edit en effecten toegevoegd?

Want nu gebeurd dat met pc's, maar hoe deden ze toen bv een film editen toen de eerste pc's begonnen op te komen. Want die zagen er niet echt uit alsof je er beelden op kon afspelen. Of de effecten bij bv de films Rambo, Indiana Jones ,de veele ontploffingen en de rollende bal wat achter Indiana aankomt. (ik heb het dus over de jaren tachtig)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Analoog. Met 4 en later 16 sporen geluidsband. Tot voor kort werden in bioscopen naast het beeld een aparte geluidsband afgespeeld.