Waarom had kapitein Diepenbeek een spreekverbod?

In 1961 rijkte Wim Sonneveld de Edisons uit.
O.a. aan kapitein Diepenbeek van de Koninklijke Militaire Luchtmacht Kapel.
Op 2 minuten in onderstaand filmpje blijkt dat de kapitein onderwerp was van een 'rel' en dat hij een spreekverbod had, tot grote hilariteit van de zaal.
Wat was hier aan de hand?

http://www.youtube.com/profile?v=KCpYLErh4Eg&user=BeeldenGeluid

14 jaar geleden
1.1K
Antoni
14 jaar geleden
Hij reikte de Edison uit. Overigens goede vraag! Op Internet is er weinig over te vinden. Misschien kan je voor een antwoord terecht bij de Koninklijke Militaire Luchtmacht Kapel. Of zou er misschien een Sonneveldfanclub of zo zijn, die je er meer over kan vertellen?
AWM
14 jaar geleden
Nee, meerdere Edisons.
Ik ben echt benieuwd naar het antwoord, maar vind het ook wel aardig eens te kijken hoe het gaat met een vraag, waarvan het antwoord niet makkelijk op te zoeken is...
AWM
14 jaar geleden
Ik heb echt geen flauw benul.
Ik had hier een antwoord hopen te krijgen.
Heb de vraag met een week verlengd, maar zie het somber in :(

Antwoorden (1)

Dit is een verdompt lastige vraag...

Maar even speculatief antwoord op basis van mijn kennis van het Nederlandse levenslied...

De gouwe ouwe smartlap "Ik sta op wacht" van Joop de Knegt. En hierop zijn er nog 2, of nummers verschenen van de goede man. Ik denk dat het hier mee te maken heeft...

Toegevoegd op 16-05-2009 14:58:25
Ik kan me herinneren van oude TV beelden van een tijdje terug dat er een heel koor van soldaten achter stond. Dit zouden best wel eens mensen van de Luchtmacht geweest kunnen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Oké. Maar hoe zit het dan met die rel en het spreekverbod?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoort de man die het commentaar verzorgt toch duidelijk zeggen dat het over het instrumentale gedeelte gaat dat de bewuste Kapitein verzorgt heeft. En als deze Kapitein dan ook nog de bewuste meerdere was van Joop de Knegt dan kan er van hoger hand wel eens een spreekverbod op worden gelegd...
AWM
14 jaar geleden
Nou, ik kan dat niet zo goed begrijpen.
Er werden Edisons uitgereikt voor de verschillende caterieën. Deze werd gegeven in de categorie "Nederlandse instrumentale muziek". Dat was de soort muziek die hij maakte met zijn kapel. Dus wat voor toestand kan er dan aan de hand zijn geweest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké... Maar had ook in mijn antwoord aangegeven dat het een speculatief antwoord betrof. Ook ik kan er volledig naast zitten in deze... Het leekt mij alleen het meest logische, omdat Corry Brokken en Wim Kan direct daarna een Edison kregen m.b.t. hun bijdrage aan de plaat... En het was destijds 'not done' als een legerofficier ook nog commercieel bezig was...