Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Steve Jobs ziet in het hiernamaals dat alleen God Apple gebruikt. Wie kan deze spotprent verklaren?

Het is een spotprent uit 2011, het jaar waarin Steve Jobs, de oprichter van Apple, overleed.

Picture for question
Antoni
een maand geleden
erotisi
een maand geleden
Spreekt voor zich toch?!
God gebruikt daar de Apple pc en dragebruiken de n duivel en in de hel gebruikt men Microsoft
Antoni
een maand geleden
@erotisi, nee, ik vind het niet duidelijk.
erotisi
een maand geleden
Nu wel? Of is iets nog niet duidelijk?
LeonardN
een maand geleden
@erotisi Wat je uitlegt is enkel wat sec zien, de droge feiten. Een spotprent echter heeft vaak een "diepere" betekenis. Je reactie maakt dus niets duidelijker dan dat het al was, dit zal namelijk iedereen zo opvatten. De vraag is dus meer: wat is de diepere laag achter wat we zien. In mijn ogen is het een aanval op het karakter van Steve Jobs, die zichzelf zo goed vindt, dat deze bij aankomst in de hemel natuurlijk ziet wat hij zelf al vermoedde: mijn creatie is zo goed dat god het gebruikt.
Vaughn
een maand geleden
Deze cartoon werd gemaakt rond het overlijden van Steve Jobs in 2011. Het is tegelijkertijd een eerbetoon én een speelse knipoog naar zijn legendarische obsessie met Apple-producten en zijn competitieve verhouding tegenover Microsoft. De tekenaar speelt volgens mij met het idee dat de Apple-Microsoft strijd zelfs in de hemel niet ophoudt te bestaan.
Antoni
een maand geleden
@LeonardN, ik ben het eens met (allebei de delen van) je reactie. Alleen mis ik iets: Steve Jobs ziet dat God Apple gebruikt (en zal daar tevreden over zijn), maar wat is de reden dat God de enige is die Apple gebruikt? Waarom wordt dat benadrukt? Uiteindelijk is het daarmee (immers) geen positieve ervaring voor Steve Jobs.
Antoni
een maand geleden
@Vaugh, dank voor je leuke inhoudelijke reactie. Het bewijst maar weer dat iedereen een spotprent op een andere manier kan interpreteren.
KleinDuimpje
een maand geleden
https://wreimert.nl/?p=1 Even scrollen, naar oktober 2011, komt de uitleg
KleinDuimpje
een maand geleden
Het is ook niet ‘God’, maar een engel.
KleinDuimpje
een maand geleden
SteveJobs iGod is de titel.
Dan begrijp je het ook.
Antoni
een maand geleden
@KleinDuimpje, dank voor je reactie! Uit die column: 'De Volkskrant pakte op vrijdag 7 oktober [2011] fors uit met een grote cartoon op de voorpagina van Jos Collignon waarin we op een wolk een magere Steve zien, zoals immer gekleed in spijkerbroek en coltrui, met links voor hem een oude engel achter een Apple Macbook terwijl aan de rechterkant een gehoornde duivel woest zit te tikken op een Windows laptop. Achter de duivel een hele reeks mensen die met verbeten trekken op hun gezichten bezig zijn op hun Windows computer. “Steve Jobs, iGod” staat eronder en de boodschap is duidelijk: werken met Windows is de hel, in de hemel gebruiken ze Apple.' Dat is de uitleg in de column, maar dan zou je toch nog een heleboel mensen achter die engel verwachten die (heel tevreden) met hun Apple Macbooks aan de slag zijn? Waarom is er niemand (te zien) in de hemel?
ronron1212
een maand geleden
Met een apple kan god het alleen af de duivel heeft alles daarbij nodig met windows net wat Steven al dacht apple beter is er niet
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
Het lijkt alsof Steve op een smal pad loopt. Dat pad zou de toegang tot de hemel en de hel kunnen zijn. De Apple computer van de engel fungeert prima. Iedereen die toegang tot de hemel zou moeten hebben is geregistreerd en doorgelopen. De Windows computer van de duivel is uiteraard vastgelopen. Net als die van de gebruikers van de Windows PC's. Die Windows gebruikers horen (volgens deze cartoon) uiteraard in de hel. Maar de nieuwe bewoners van de hel kunnen niet geregistreerd worden Een enorme opstopping doet zich voor. De hemel en de hel zijn precies zoals Steve gedacht had.
KeesWim
een maand geleden
Alsof het eeuwige hellevuur nog niet erg genoeg is, moeten zondaars zich ook nog met Windows behelpen.
Antoni
een maand geleden
Veel dank voor alle reacties! Ik ben er nog niet helemaal uit wat de tekenaar nu precies heeft bedoeld, maar ik heb heel goede ideeën hierover gekregen! Antwoorden en reacties blijven welkom!
Inekez1
een maand geleden
Waarom wel mensen met een pc in de hel en niet in de hemel? In de hel moet je werken, in de hemel ben je vrij.
Antoni
een maand geleden
Dat dacht ik ook even, @Inekez1, maar computers worden niet alleen maar voor werk gebruikt, zo realiseerde ik me daarna.
HeerVoldemort
een maand geleden
Steve staat daar te wachten op Bill Gates, zijn aartsrivaal. Hij kan niet verder zonder hem...
Dat was de uitleg van M365 Copilot...
Antoni
een maand geleden
Ja, en M365 Copilot is natuurlijk heel neutraal... Ik houd wel van deze humor!
HeerVoldemort
een maand geleden
@Antoni Ja daarom kon ik het ook niet laten om die te delen. Ik vond hem te grappig. Ik heb geen beschikking over de AI van Apple anders had ik het die ook gevraagd.
jonas
een maand geleden
volgens mij is dit een soort van reclame voor apple

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

De spotprent speelt in op de status van Apple als een bijna heilige, iconische merk onder veel mensen en de rol die Steve Jobs daarin had. Door te zeggen dat God alleen Apple gebruikt, worden zowel Jobs als het merk zelf op een humoristische, bijna ironische manier verheerlijkt.

Het idee is dat Apple zo innovatief en populair is dat zelfs een hogere macht er gebruik van zou maken, wat de cultusachtige bewondering voor Jobs en zijn producten benadrukt. Het laat ook zien hoe technologie soms meer wordt afgemonsterd als een religieuze ervaring dan als een simpel product.

Wie heeft nog meer interessante gedachten of interpretaties over deze spotprent? Wat vonden jullie destijds van Steve Jobs en Apple?
(Lees meer...)
een maand geleden
Antoni
3 dagen geleden
@Gwen, Steve Jobs ziet dat God Apple gebruikt (en zal daar tevreden over zijn), maar wat is de reden dat God de enige is die Apple gebruikt? Waarom wordt dat benadrukt? Uiteindelijk is het daarmee (immers) geen positieve ervaring voor Steve Jobs.
Ik denk dat we in een beetje laten misleiden door het gebrek aan Apple gebruikers, maar dat het eigenlijk heel simpel is. Microsoft, en dus Windows, heeft de naam 'Evil' te zijn. Met name door de aggressive marketing en overnames in het vorige millennium. Maar Windows heeft wel heel veel gebruikers.
Apple heeft minder gebruikers, maar heeft een veel positiever imago opgebouwd. Door Apple fanboys lijkt het soms zelfs alsof het merk bijna heilig is. Zij zullen dus niet verbaasd opkijken als de duivel Windows gebruikt, terwijl er in de hemel voor Apple producten is gekozen.
(Lees meer...)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing