Geloofde Osho in reïncarnatie?

1.5K
MasterSword
3 jaar geleden
Jij kunt beter geloven wat jij zelf gelooft,
en niet blind een mening of idee van een ander volgen of geloven. Ik geef je nog een advies:
volg niet blind opdrachten op van anderen zonder er eerst goed over na te denken.
Het is jou leven en jou keuze, slavernij is afgeschaft. Je kunt beter je leven normaal leiden,
en zoeveel mogelijk goed doen en er ook niet zelf zomaar een eind aan maken.
want als reïncarnatie bestaat krijg je er een nog slechter leven voor terug.
Leef je goed, krijg je er weer een beter leven voor terug.
( maar elke leven heeft problemen. )
Goeievraagstell
3 jaar geleden
Dit heeft niks met mijn vraag te maken..

Antwoorden (1)

Osho geloofde niet in de algemeen aanvaarde definitie van reïncarnatie.
Heel kort: hij geloofde dat je als persoon bestaat uit het geheugen en het brein. Je kunt je daarvan losmaken wanneer je veranderd in een toeschouwer/getuige (witness). Wanneer je je gedachten, geheugen en handelen kunt aanschouwt en alleen nog getuige bent dan kom je los van je brein (mind) en ben je alleen nog bewustzijn. Er ontstaat een staat van ‘no-mind’. Volgens Osho zijn er maar weinig mensen die kunnen doodgaan in de staat van no-mind, maar wanneer je als mens in deze staat verkeerd wanneer je overlijd dan laat je niets achter. Je lost op in het universum. Je hebt geen brein meer en geen geheugensysteem. Omdat je niets achterlaat kan deze verlichtte persoon nooit opnieuw geboren worden.
Er zijn volgens Osho echter maar weinig mensen die deze staat behalen. De rest van de mensen gaan onverlicht dood en hebben dan nog ‘geheugen’ dat overblijft en in de wereld blijft. Dit geheugen bestaat uit losse gedachten en herinneringen, welke voornamelijk bestaan uit ellende. Immers de meeste mensen gaan vreugdeloos dood. Weinig mensen gaan gelukkig dood. Weinig mensen gaan dood in de staat van no-mind en deze laten niets achter.

Deze losse gedachten en herinneringen kunnen zich volgens Osho in één geheel aan iemand anders zijn geheugen vastmaken, dan kan iemand zich zijn verleden herinneren. Echter de meeste van deze gedachten en herinneringen binden zich los van elkaar aan allemaal verschillende mensen vast. Er is volgens hem dus geen reïncarnatie (van personen), maar een reïncarnatie van ellende dat zich hecht aan andere geheugensystemen.