Klopt het dat Cristiano Ronaldo bloeddonor is?

Ik heb onlangs op Facebook iets zien langskomen over Cristiano Ronaldo waarin te lezen stond dat hij bloeddonor zou zijn. Ik vroeg me af of die informatie wel klopt, omdat ik het vreemd vind dat topsport en bloeddonor zijn samen kunnen gaan. Kan iemand me daar iets meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat klopt,hij heeft zelf een zeldzame bloedgroep en doneert maandelijks bloed.
Daarom heeft hij ook geen tatoeages.
Waarom zou dat niet kunnen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is eigenlijk het verband tussen geen tatoeages en bloeddonor zijn?
Amadea
9 jaar geleden
@poezenhonden: zie http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/overig/klopt-tattoo-donor.190549

Antwoorden (1)

Ooit afgevraagd waarom Cristiano geen tatoeages heeft? De voetballer is bloeddonor en heeft er daarom bewust voor gekozen om, in tegenstelling tot veel andere voetballers, geen lichaamsversieringen te laten zetten. Bloed doneren vindt Cristiano belangrijker dan een mooie tatoeage.

Het doneren van plasma is een vorm van donorschap zonder verhoogde kans op het ontstaan van bloedarmoede. Ook aan plasma bestaat een grote behoefte. Door middel van plasmaferese wordt alleen het plasma (het vochtgedeelte van het bloed) afgenomen. De bloedcellen worden weer teruggebracht in de bloedbaan van de donor.

Het verkregen plasma kan volledig aan patiënten worden toegediend. Of er kunnen eiwitten worden uitgehaald die voor patiënten van belang zijn. Een voorbeeld hiervan zijn eiwitten van het bloedstollingssysteem, die helpen het bloed te laten stollen.

Gevolgen voor de plasmadonor
Het doneren van plasma is minder belastend voor het lichaam dan bloedafname, omdat de donor zijn bloedcellen (en dus ook het ijzer) terugkrijgt. Het afgenomen vocht is met drinken binnen enkele uren aangevuld en de afgestane eiwitten zijn binnen een dag weer aangemaakt.

Hierdoor is het verantwoord om een dag na het geven van plasma weer intensief te trainen. Sporters kunnen in principe plasmadonor worden zonder nadelen voor hun trainingsopbouw of wedstrijd.