Hoe weet je of een artiestennaam nog beschikbaar is?

En dan heb ik het uiteraars niet over de grote namen die we allemaal wel kennen maar stel dat ik n naam ga gebruiken, daar wat bekendheid mee verwerf en er dan een tijd later achter kom dat iemand anders die ook al gebruikt???

Wordt dat ergens geregistreerd? Of is het gewoon wie het eerste faam verwerft onder die naam die mag m blijven voeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, zul je de artiestennaam moeten laten registreren bij het Merkenbureau Benelux: http://www.boip.int/index.htm
In het merkenregister kun je gratis nagaan of de naam nog beschikbaar is:
http://register.boip.int/bmbonline/intro/select.do?language=nl

Wanneer je de naam niet laat registreren kan een andere artiest, die al langer van de naam gebruik maakt dan jij, via de rechter de naam opeisen, zelfs al heeft hij die nooit laten registreren.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Even googlen? Een idee is ook om bij de Kamer van Koophandel te informeren. (zeker als je de naam bedrijfsmatig gaat gebruiken, bijv als zanger,DJ etc) Of zet je verzonnen naam hier neer, misschien krijg je een reaktie dat iemand de naam al kent in zijn/haar omgeving. Probeer ook super origineel te zijn, des te minder kans dat de naam al bestaat en vraag je vrienden/colleg's/familie om advies of de naam leuk en/of pakkend is.
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt kijken of de artiestennaam als domeinnaam geregistreerd staat. Zo niet, dan is de kans groot dat de naam óf niet in gebruik is, óf dat een eventueel andere artiest nog niet erg bekend is.
Het is trouwens niet zo dat twee artiesten niet dezelfde naam mogen hebben.
12 jaar geleden
Misschien ff kijken op: www.bumastemra.nl dat is de site van de nederlandse instantie die muziekauteursrechten vastleggen, kortom een soort van copyright voor muziek. Misschien dat er daar ook artiesten namen worden geregistreerd? :s