Hoe kan het dat als je een de zelfde rekensom op verschillende rekenmachines invoerd dat je verschillende antwoorden krijgt?

Het valt mij op als je 2+7*3 in geeft op verschillende reken machines dat bij een aantal 21 als antwoord uit komt en bij andere 23 als uitkomst uit komt. Welk antwoord is nou eigenlijk goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Dit heeft te maken met de regel van Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord. Machtsverheffen komt voor Vermenigvuldigen, dit komt weer voor Delen, dat weer voor Wortel trekken, en als laatste Optellen en Aftrekken. Als je deze volgorde aanhoudt kom je dus op 23 als antwoord. Sommige rekenmachines "kennen" de regel van meneer van dale en andere (vaak de wat goedkopere) versies niet. Deze laatste rekenen dus gewoon in de volgorde zoals je het invoerd en komen dus bij dit voorbeeld tot het foute antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk antwoord

Andere antwoorden (4)

het antwoord moet zijn 2 + 7 x (=* op sommige rekenmachientjes) 3 = 23,want: omgekeerde operatie (als bevestiging) geeft hetzelfde resultaat: (7 * 3 =21) +
2 = 23.

Ik denk,dat er misschien een cijfertje verkeerd werd ingetikt?

Toegevoegd na 2 minuten:
óf--ff dit dan nog--- één van je rekenmachientjes heeft een (inwendig) foutje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je invoert, zoals je beschrijft, komt er 27 uit. Je telmachine rekent 2+ 7=9 en dan 9x3=27.
jc54
13 jaar geleden
Het grappige is dat je 21 en 23 noemt, en dus niet 27 (is het resultaat van: (2+7) *3). Het lijkt dus wel alsof je rekenmachine in het 1e geval denkt dat er nog iets anders komt (de 2 is er nog niet bij opgeteld), terwijl de andere al klaar is met de hele som. Wat heb je precies ingetypt? Dus: 2 + 7 * 3 = ? Of maakt er een gebruik van RPN, dus: 2 7 3 * +? Ik vermoed dat de 1e dan soms 21 geeft (probeer dan nog eens een =) en de 2e geeft het correcte antwoord, namelijk 23.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is 100 % 23, want vermenigvuldigen gaat voor op tellen.
Dus eerst 7*3 en dan + 2 = 23