is er een manier om te controleren of batterijen vol of leeg zijn? maakt het uit of van een lamp waar 3 batterijen ingaan er 1 niet (half) leeg is?

Ik heb een la met daarin allemaal AA batterijen en nog wat andere varianten AAA etc maar ook knoopcellen.

Sommigen komen uit oude apparaten, sommigen zijn nieuw gekocht etc. Deze zijn bij een verhuizing allemaal in 1 la terechtgekomen.

Als ik echter een lamp voor mijn fiets wil voorzien van nieuwe batterijen weet ik niet of ik wel 3 volle pak. is het een probleem als het 2 volle en 1 lege of halfvolle is?

Hoe kan ik batterijen doormeten? ik heb een multimeter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.6K

Het beste antwoord

Daarvoor zijn speciale batterij testers. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een multimeter zal daarin uitkomst bieden.......!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sowieso nooit batterijen "mengen". Je kunt inderdaad met een multimeter meten of een batterij nog lading heeft. Dit is echter geen garantie dat ie dat ook nog lang heeft. Een multimeter meet immers onbelast. Een goede batterijmeter meet belast.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees net je tweede vraag. Meten met een multimeter doe je door de meter te zetten op een waarde die net iets hoger is dan te de meten spanning. Batterijen AA en AAA zijn hooguit 1.5 Volt, dus ga voor 5, 10, 20 of iets dergelijks. Je moet, aangezien het gelijkspanning is, de knop draaien in de richting van het symbool met de 2 rechte lijntjes, een gestippeld, de andere doorgetrokken. Niet "het kronkeltje". Dat is voor wisselspanning, 240 uit je stopcontact bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De battrijen zijn in serie geschakeld. Als één batterij leeg is, of stuk, onderbroken, dan is de keten onderbroken, en is er geen elektronenoverdracht mogelijk. Dus geen licht.
Met de tegenwoordige digitale battrijenladers, kan je ook batterijen testen.
jc54
13 jaar geleden
een batterij testertje is erg handig
capthavoc