Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is er een manier om te controleren of batterijen vol of leeg zijn? maakt het uit of van een lamp waar 3 batterijen ingaan er 1 niet (half) leeg is?

Ik heb een la met daarin allemaal AA batterijen en nog wat andere varianten AAA etc maar ook knoopcellen.

Sommigen komen uit oude apparaten, sommigen zijn nieuw gekocht etc. Deze zijn bij een verhuizing allemaal in 1 la terechtgekomen.

Als ik echter een lamp voor mijn fiets wil voorzien van nieuwe batterijen weet ik niet of ik wel 3 volle pak. is het een probleem als het 2 volle en 1 lege of halfvolle is?

Hoe kan ik batterijen doormeten? ik heb een multimeter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Daarvoor zijn speciale batterij testers. Zie bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een multimeter zal daarin uitkomst bieden.......!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sowieso nooit batterijen "mengen". Je kunt inderdaad met een multimeter meten of een batterij nog lading heeft. Dit is echter geen garantie dat ie dat ook nog lang heeft. Een multimeter meet immers onbelast. Een goede batterijmeter meet belast.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees net je tweede vraag. Meten met een multimeter doe je door de meter te zetten op een waarde die net iets hoger is dan te de meten spanning. Batterijen AA en AAA zijn hooguit 1.5 Volt, dus ga voor 5, 10, 20 of iets dergelijks. Je moet, aangezien het gelijkspanning is, de knop draaien in de richting van het symbool met de 2 rechte lijntjes, een gestippeld, de andere doorgetrokken. Niet "het kronkeltje". Dat is voor wisselspanning, 240 uit je stopcontact bijvoorbeeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De battrijen zijn in serie geschakeld. Als één batterij leeg is, of stuk, onderbroken, dan is de keten onderbroken, en is er geen elektronenoverdracht mogelijk. Dus geen licht.
Met de tegenwoordige digitale battrijenladers, kan je ook batterijen testen.
(Lees meer...)
jc54
13 jaar geleden
een batterij testertje is erg handig
(Lees meer...)
capthavoc
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding