mag ik losse draden trekken in een flexibele pijp trekken om 380 aan te sluiten of moet dit kant en klaar kabel zijn

ik wil 380 aansluiten en de pijp ligt er al van een oude 230 leiding.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Nee. Dit mag niet. Je mag zowieso niet zelf de krachtstroom in huis aanleggen:

http://www.rustbuster.nl/Krachtstroom/Krachtstroom.htm

Aanleg

In vrijwel elk huis komt gewoon krachtstroom binnen in de meterkast. Wil je een krachtstroom stopcontact hebben dan kan dat dus bijna altijd. Alleen moet er dan door een installateur een extra aansluiting worden gemaakt. Je hebt er ook een aparte meter voor nodig. En daar ontstaat tegenwoordig soms een probleem.

Het veranderen van de huisinstallatie moet door een erkend installateur geschieden. Alleen hij kan namelijk de aanvraag voor u doen om de meter om te bouwen. Het energiebedrijf accepteert dit niet van een particulier of beunhaas. Simpel gezegd: de meter en alles eronder is van het elektriciteitsbedrijf. De rest van de stoppenkast en de bedrading zijn een klus voor de installateur. Een bijkomend probleem is het volgende: Bij het veranderen van uw installatie wordt de installateur verantwoordelijk voor de hele installatie. Hij kan dus aansprakelijk worden gesteld voor schades die ontstaan door onvolkomenheden in de installatie (brand door kortsluiting b.v.). Als hij dus slim is zal hij ook de rest van de installatie keuren. Eventuele reparaties komen uiteraard voor uw rekening. Als u nooit hebt zelf hebt zitten prutsen niet zo'n groot probleem: heeft u echter een extra kamertje bijgebouwd met een installatie van tweelingsnoer dan zal hij daar zeker geen genoegen mee nemen. Wat dus een krachtaansluiting kost is op voorhand niet direct te zeggen.

U dient in elk geval rekening te houden met het volgende:

* Energiebedrijf:

Deze heeft meestal een vast tarief voor de ombouw van hun kant.
Ook wordt meestal het basistarief verhoogd.

* Installateur:

Ombouw van de meterkast: minimaal bijplaatsen van een 3 coupse kast.
Tevens vaak aanpassen van de rest: b.v. bijplaatsen of vervangen van een aardlekschakelaar.

Aanleg van de kabel naar de werkplaats: Dit wordt een 5 aderige kabel (2,5 mm2) of als de kabel door de grond moet een 4 aderige Kaskabel (met een stalen mantel) ook meestal 2,5 mm2. Bij zeer lange kabels kan het zijn dat de diameter van de kabel nog hoger gekozen moet worden.

Eventueel "APK waardig" maken van de rest van de installatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee dit zou ik niet doen, de kabels kunnen tegen elkaar aan gaan liggen, en omdat er op idere fase en faseverschuiving is kan er een inductie ondstaan. waardoor de kabel warm wordt en zal smelten met sluiting als gevolg.

ik weet dit niet met volle 100% zekerheid maar ik zou het tog echt veilighouden en gewoon nieuwe kabel neer leggen. zoizo zal die oude kabel te zwak zijn voor dat vermogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ehm, inductie vindt toch ook zo plaats in aangrenzende kabels? Volgens mij is die PVC-buis waar die 230V kabels inlagen, dezelfde als die voor 380V-kabels. Ook het koperdraad is hetzelfde, het zijn alleen meer aders die in die buis lopen (en dat mogen er 7 zijn? *diep in m'n gedachte graaft*). Echter mag niet iedereen zomaar 380V aanleggen.
Aangezien ik niet de actuele richtlijnen voor 380V in NL ken, loop ik het risico op een paar minnen, maar goed. 380V mag niet iedereen zelf aanleggen. Volgens mij kan in die 230V pijp gewoon 380V gelegd worden (en dan aansluiten/laten keuren door een erkende installateur). De dikte van de aders is afhankelijk van de belasting die er aan komt. Als die te dik worden, kan het zijn dat de buis te smal wordt voor die 5 aders.

Als er nog geen 380V in het pand ligt, zal ook de meterkast moeten worden aangepast. Dan heb je ook toestemming van het energiebedrijf nodig. Die en een installateur kunnen je ook vertellen, of je kabel of draad moet gebruiken.