hoe werkt positiebepaling van gps?

zoekt een gps contact met satelieten, of zenden satelieten continu hun positie uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Deze vraag is niet te beantwoorden binnen dit kader. Er is niemand op deze bol die het op een simpele manier uit heeft weten te leggen. Check de wikipedia pagina over GPS en je bent na 2 alinea's al de draad kwijt.
Het komt erop neer dat het een verbinding is van jouw apparaat met satellieten. Deze afstand wordt gemeten en dat bepaalt jouw positie. Hoe dit precies in zijn werk gaat weet ik niet.

In totaal zijn er constant 26 GPS satellieten in de lucht en je staat altijd in verbinding met 4 satellieten.

Maar, zoals gezegd, je moet het echt zelf lezen. Ik wacht ook op het moment totdat er iemand opstaat die het eens even uit gaat pluizen en verwoord tot een gemakkelijk verhaal wat gewone burgers ook kunnen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De apparaatjes ontvangen alleen signalen. Het apparaatje berekent dan waar ie is door minimaal de lijnen naar 3 sattelieten te middelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het apparaat stuurt golven de ruimte in, die worden vervolgens opgevangen door verschillende (op z'n minst 3) satellieten en terug weerkaatst. De tijd daartussen wordt gemeten door je GPS apparaatje. Door die tijd weet het apparaatje precies hoever je van elke satelliet vandaan bent (Tijd*Lichtsnelheid). En dan blijft er maar 1 plek op aarde over waar die 3 afstand precies die lengte hebben.

Toegevoegd na 43 seconden:
terug weerkaatst is natuurlijk terug gekaatst of weerkaatst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slecht antwoord. Een gps apparaatje zendt niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een GPS ontvanger, geen zender
Jouw apparaat ontvangt de signalen van satellieten, dus zendt zelf niet.
Een satelliet zendt de exacte tijd uit, waarop alle satellieten gebaseerd worden. Stel dat jouw apparaat het signaal een miljoenste seconde later ontvangt, dan kun je de afstand berekenen. Doe dat met een drietal satellieten en je weet exact waar je bent.
Er is dan namelijk maar 1 mogelijkheid.