Zijn mensen gelijk in alle opzichten?

Of kloppen bepaalde vooroordelen joden hebben een grote neus en zijn intelligent negers hebben een grote en b.v. de belgen zijn dom!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, geen enkel mens is gelijk, iedereen heeft een eigen, uniek uiterlijk en een eigen, unieke persoonlijkheid. Er zijn wel duidelijke overeenkomsten tussen een bepaalde bevolkingsgroep, negers zijn bv altijd donker en hebben zwart kroeshaar (op albino's na) en japanners hebben over het algemeen ook zwart haar en hun oogplooi staat iets naar boven.
Echter de meeste vooroordelen kloppen niet, belgen zijn niet dommer dan nederlanders en nederlanders zijn niet per definitie gieriger dan duitsers.
Het is wel zo dat er veel onderzoeken zijn gedaan naar etnische bevolkingsgroepen en dat ze bv hebben onderzocht dat negers een grotere hebben dan blanken. Dit is dan gemiddeld gezien waar. Aziaten hebben bv vaker een kleinere en joden hebben inderdaad vaak een grote neus. Dit heeft dan te maken met de uiterlijke kenmerken, gemiddeld gezien ten opzichte van de nederlanders.

Maar gelukkig is iedereen anders en is er geen gezicht gelijk in de wereld. Zelfs één-eiige tweelingen hebben verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord.
En bij zulke onderzoeken kijken ze altijd naar het gemiddelde, er zijn altijd uitzonderingen. Zulke uiterlijke verschillen blijven vaak bestaan, omdat bijvoorbeeld Joden vaak met andere Joden trouwen.

Andere antwoorden (6)

Nee. Mensen zijn niet gelijk. Iedereen is uniek. Gelukkig maar. Vooroordelen zijn nooit waar. Mensen zijn wel gelijkwaardig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn diverse onderzoeken gedaan waaruit duidelijk naar voren komt dat rassen onderling gemiddeld genomen ook op bepaalde kenmerken significant afwijken.

Dus ja, soms zijn ideeën over een "groep" gebaseerd op feiten (maar dan zijn het geen vooroordelen meer.

Dit "anders zijn" is natuurlijk geen aanleiding om een superioriteitsgevoel ten opzichte van die andere groep te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkele onderzoeker of wetenschapper deelt mensen in in rassen. Ras is voor koeien en aardappels.
we zijn allemaal gelijk alleen niet ieder volk of mens is het daar mee eens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We willen zo graag gelijk behandeld worden en we willen zo graag bij een grote groep thuishoren. Dan zijn we niet alleen.
We willen zo graag een andere groep kleiner maken zodat onze groep automatisch en relatief dan groter wordt.

Maar kijk je op de individu, dan is elke persoon uniek in lichaam en geest. Natuurlijk LIJKEN we veel op elkaar, maar dat zijn we absoluut niet.

Het wordt eens tijd om iedereen als een uniek persoon te gaan zien. Zonder de hokjes en kaders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet alle mensen zijn gelijk. En ja, sommige vooroordelen kloppen over rassen, geslachten, geloven en culturen.

Hoeveel daarvan afhankelijk is van opvoeding en hoeveel van geboorte is moeilijk te zeggen.

Maar mensen gelijk? Nee natuurlijk niet. De ene vind 'oh oh Cherso' leuk, de tweede niet, en dan heb je ook nog de mensen die eraan meedoen (wat echt een totaal andere categorie is). Hetzelfde geld voor spruitjes, hard werken en diploma's. Iedereen is daarin anders. Gelukkig wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee kijk eens om je heen in de stad
je ziet overal wel grote mensen en kleine mensen
maar er zijn wel zulke dingen als dat nederlanders gemiddeld een best lang volk is vergeleken met de rest van de wereld
en donkere mensen kunnen beter tegen de zon