Hoogspanningslijnen vergen relatief weinig onderhoud. Ze gaan gewoonlijk tientallen jaren mee. Ook de hoogspanningsmasten zijn onderhoudsarm en kunnen wel 100 jaar blijven staan. Af en toe een verfbeurt volstaat. Volgens het huidige onderhoudsplan inspecteert TenneT elke 8 à 10 jaar een verbinding. Steekproefsgewijs inspecteren we een mast van top tot teen. Mastonderdelen die TenneT soms vervangt zijn bijvoorbeeld de isolatorkettingen (zorgen voor voldoende afstand tussen de lijn, die onder spanning staat, en de mast die niet onder spanning mag komen) en de afstandshouders (garanderen genoeg afstand tussen de lijnen).

Jaarlijks voert TenneT helikoptervluchten uit en inspecteert zo de geleiders, de ophanging en de bebouwing bij de hoogspanningslijn. Op de stations, rondom de masten en langs de hoogspanningslijnen doet TenneT groenonderhoud. Dit is onder andere nodig om zeker te stellen dat begroeiing rondom de verbindingen geen bedreiging vormt voor de energievoorziening.