Hoe werkt een lasergestuurde temperatuurmeter?

Hoe werkt dit apparaat technisch gezien, waarmee je m.b.v. een laser de temperatuur over afstand kan meten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Wat jij bedoeld is eigenlijk een pyrometer.
Een pyrometer is een toestel om de temperatuur op afstand - dus zonder contact - te meten. De werking van de pyrometer steunt op de Wet van Wien. De pyrometer meet de golflengte in het infrarood of zichtbaar licht, waarbij een voorwerp de meeste straling afgeeft en bepaalt zo de temperatuur ervan. Pyrometers vinden toepassingen in de scheikundige nijverheid en in de metallurgie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De laser produceert een richtpunt zodat jij weet welk punt gemeter wordt. Een snesor in het apparaat meet straling in het themische bereik en is geijkt om hier een celcius temperatuur aan te verbinden.

Het is nadrukkelijk niet de laser straal die de temperatuur bepaald.

Toegevoegd na 14 minuten:
'warmte' is gewoon straling. Zoals licht dat ook is. De hoeveelheid straling die een object van een bepaalde warmte in een bepaalde 'kleur' afgeeft is nauwkeurig te meter. Dus kan je aan de hand van de hoeveelheid gemeten straling bepalen hoe warm het is. Deze hoeveelheid straling wordt gemeten door een stofje dat gevoelig is voor die straling: Die geeft een stroompja af als er straling op valt. Narmate de straling hoger wordt, komt er een sterkere stroom vrij. Dit kan je dan weer vertalen in 'temperatuur graden celcius'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door het dubbele kruis filter komt er precies 1 infrarood straal binnen in het apparaat ,nl waar jij de laser op richt !
deze infrarood straal is een maat voor de temp. van het opppervlak !! de laser is alleen voor het richten ook zonder laser meet je de temperatuur