dat een gewoone niet oplaadbaar is, deze bevat andere (goedkopere) stoffen die het herladen niet mogelijk maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij een batterij worden via een chemische reactie aan de min-pool elektronen vrijgemaakt, terwijl aan de plus-pool op hetzelfde moment via een andere chemische reactie elektronen worden gebonden. Via een op de batterij aangesloten component (bijvoorbeeld een lampje) kunnen nu de elektronen vanaf de min-pool, door het lampje, naar de plus-pool stromen.

Bij een oplaadbare batterij zijn de chemische processen omkeerbaar: door het aanleggen van een elektrische spanning kan men een elektronenstroom in omgekeerde richting forceren en zullen de chemische reacties dan omgekeerd verlopen: er wordt dus energie opgeslagen.

Een niet-oplaadbare batterij maakt gebruik van chemische processen die op deze manier niet omkeerbaar zijn, zodat een eenmaal ontladen batterij niet meer opnieuw opgeladen kan worden. Wel zijn er in het verleden niet onverdienstelijke pogingen tot herladen gedaan met bijzondere technieken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
k was nog niet klaar....met je min!:P

Andere antwoorden (2)

Een oplaadbare batterij is eigenlijk een accu die zo geconstrueerd is dat je hem meerdere malen kan opladen.
Een gewone batterij is voor éénmalig gebruik en niet oplaadbaar. Dit is ook zeker niet aan te bevelen omdat de batterij zou kunnen gaan lekken, met alle gevolgen en schade van dien. Deze vraag is eerder gesteld en heb de link toegevoegd. Hierin vind je nog mee informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een oplaadbare batterij is eigenlijk een gewone batterij, maar dan één die je kunt hergebruiken als hij leeg is, nadat je hem weer opgeladen hebt. Daar heb je een oplader voor nodig. Oplaadbare batterijen zijn over het algemeen iets duurder en er bestaan verschillende soorten.