Blijkbaar niet echt iets goed gegaan met mijn HDR foto.... want hijs wel heel donker. Hoe kan dat?

http://moby.to/dr3nub

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

veel mogelijkheden, sluitertijd te hoog, iso te laag, diafragma naar omstandigheden te dicht. Mischien kun je de foto gegevens even bij je vraag zetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af wat er mis is gegaan. Dit is volgens mij geen HDR resultaat. Als je drie foto's neemt met verschillende belichtingen achter elkaar beweegt het struikgewas. Dat zie je hoe dan ook terug in het resultaat.

Met photomattix kan je deze beweging softwarematig wel corrigeren (zoals in onderstaande afbeelding het struikgewas en de mensen bij de kerk). Gebruik hiervoor in photomattix de optie "foliage en ghosting" tijdens het omzetten. Zet niet alles aan, alleen wat je nodig hebt.

Als je photomattix gebruikt kan je ook één RAW opname maken. De tip is om die iets te overbelichten en de opname importeer je via het menu File.

Als je meerdere foto's (RAW of JPEG) neemt, gebruik een statief en pas de belichting handmatig aan of gebruik een bracket functie op de camera. De belichting is -2, 0 , 2 (twee stappen onder, correct en twee stappen overbelicht). Eventueel nog twee foto's nemen met een stap onderbelicht en overbelicht, maar experimenteer eerst met drie foto;s.

Vervolgens voer je tonemapping uit en stel je de filters in.

Toegevoegd na 10 minuten:
1. Ik ga er even vanuit dat je nu drie fotos hebt met verschillende belichtingen. Controleer of er één te donker, één te licht en één goed is.

2. Open Photomatix en klik op Generate HDR Image of het menu Process - generate HDR.

(Je kunt ook één RAW foto importeren, dat doe je wel met het menu File - Open).

3. Klik op Tonemapping.

4. Selecteer een filter of pas de instellingen handmatig aan.

5. Bewaar de foto (als JPEG)

Tip: Als het resultaat niet bevalt ná tonemapping moet je het opnieuw doen.

Toegevoegd na 11 minuten:
(de preview duurt wat lang om op te bouwen vandaag, je kunt ook op de loader klikken om de voorbeelden te bekijken).

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik hoop dat je hier wat verder mee kan. Als je een auto bracket functie hebt op de camera is het heel eenvoudig. De camera maakt dan 3 (of sommige camera's 5) opnamen achter elkaar.

Tips:

- Gebruik altijd een statief bij serieopnamen
- Gebruik ook een zelfontspanner om de druk op de camera teniet te doen
- Gebruik een instelling op de camera dat zorgt dat alle foto's hetzelfde diafragma gebruiken om verschil in scherptediepte te voorkomen.
- Maak één RAW opname (iets overbelicht) als je uit de hand neemt (je kan dan met photomatix een pseudo HDR maken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super, zo'n uitgebreid antwoord!
Ik had hem op een stevig statief staan, zelfontspanner dan niet, dat kan ik idd wel doen. En de bracketing stand, stond inderdaad geactiveerd, Maar t is nog best ingewikkeld, tenminste, zo voelt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valt wel mee hoor. Eerste keer is altijd even uitzoeken. Met photomatix is het een eitje! Volgens mij moet je gewoon precies boevenstaande stappen nog eens volgen of het met drie nieuwe foto's nog eens proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die optie kan ik niet gebruiken... kan dat kloppen...? Het gaat om JPEG formaat foto's. [IMG]http://i35.tinypic.com/18ozmh.jpg[/IMG]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OH NU WEL!
Ik keek niet goed.....
Ik ben benieuwd naar eindresultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HIJ staat online! Wat vinden jullie ervan?
http://moby.to/ybcipo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk! Heb je het grunge filter gebruikt? Mijn foto's hierboven zijn gebaseerd op de "painterly" instelling met wat aanpassingen. Je zult dit door ervaring zelf moeten uitvinden.