Hoe beïnvloedt het in een plastic tasje wikkelen van een bankpasje, de leesbaarheid van het pasje?

In de supermarkt stond een klant, wiens bankpasje niet kon worden gelezen door de pinautomaat.
Een cassière wist een oplossing: als je het pasje in een plastic tasje doet, (zo'n gratis klein wit plastic zakje) en dan het plastic strak trekt over de pas, dan wordt de pas wél gelezen.
Het werkte inderdaad!
Wat kan hier een verklaring voor zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant! Ben benieuwd naar een verklaring!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee, maar ik heb het meegemaakt met een kassabonnetje waarin/waartussen de pas wèl gelezen werd. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant, meander.. dus een kassabon eromheen werkt ook.. Dan klopt Cryofiels uitleg niet (al is die zeer plausibel), of zou een kassabon ook statisch geladen zijn?

Het beste antwoord

Een pinpas slijt en wordt op sommige plekken dunner. Dat komt omdat banken de wegwerp variant van de magneetstripkaart gebruiken. En omdat wij gewoon te veel pinnen :D

Maar die plekken zorgen ervoor dat hij dus niet vloeiend langs de scanner gaat. Vandaar dat het ook wel eens werkt als de pas er snel door wordt gehaald. Of als de pas wordt gebruikt op plekken waar minder 'uitwijkmogelijkheden' zijn, zoals een bankpinautomaat of een lezer op de kassakeyboard van een pompstation.

Maar door er iets omheen te doen vul de pas aan. Ook al is het maar een kleine beetje, je drukt hem continue tegen de lezer. Een plakbandje doet hetzelfde. Overigens hoeft het niet doorzichtig of van plastic te zijn, een eurobiljet of een oude bon werkt ook. Maar een plakbandje is wat handiger als je vaker pint. ;)

Banken hebben regelmatig magneetstripkaarten die bij uitleveren al te dun zijn. Over anderhalf jaar gaan we volledig over op de EMV-chip op de pas en hebben het probleem niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Plastic wordt heel makkelijk statisch geladen. Op elk stuk plastic zit in feite altijd een redelijke hoeveelheid statische lading - dat is één van de redenen waarom plastic zakjes zo graag "dichtklappen".

De statische lading van het plastic trekt de vuildeeltjes van de magneetstrip af.

Toegevoegd na 10 seconden:

Een andere manier om de vuildeeltjes van de magneetstrip te verwijderen, die ook regelmatig wordt gebruikt: plak er een stuk plakband overheen en trek dat er dan weer vanaf.
Cryofiel