ikealamp met duct tape repareren?

het gaat om een lamp van vijf hele euro's.ik kom eigenlijk nooit vrijwillig bij de ikea, maar deze lamp is best aardig. nu heeft de onderkant losgelaten en wil ik de lamp restaureren met duct tape. geeft dit brandgevaar oid?

het model

http://www.kaboodle.com/reviews/ikea-lighting-table-lamps-espressivo-work-lamp

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Ik schrok dat ik deze afbeelding zag!
Deze lamp heeft namelijk bij mijn zoontje in de slaapkamer brand veroorzaakt! Ik ben er mee terug gegaan naar de Ikea in hoop dat ze er iets mee deden (onderzoek of zo) helaas dus niet het geval.
Persoonlijk zou ik hem vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zou ik niet doen, hallogeenlampjes worden heel erg warm!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou in geen geval de lamp 'repareren of staande houden'met duct tape. Wat is het risico wat je neemt voor € 5,00. Besef dat we ieder dubbeltje moeten omdraaien alvorens het uit te geven. Maar als jouw veiligheid of die van anderen in het geding komen kan het zo maar onbetaalbaar zijn. Die lamp is te vervangen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Net even buiten getest maar duct tape brandt als een tierelier. Niet doen dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk zou ik het niet doen.
Natuurlijk kan ik zeggen koop voor die 5 euros een nieuwe, een rol duct tape kost al snel het zelfde.

Maar goed dat was niet de vraag.

Aller eerst is de vraag of u inderdaad wel duct tape heeft.
Duct tape heet eigenlijk buisomwikkel tape. en is een PVC achtige tape met linnen raster erin.
Het nadeel is dat als deze tapesoort warm word kan gaan smeulen. met als gevolg een vieze stank. ook ligt de lijmlaag van deze tape op het pvc waardoor bij warmte de lijmlaag los gaat van de pvc laag, en dus niet meer goed hecht.

Heeft u een gaffer soort tape, dan is het wat anders.
Deze tape soort bestaat uit bijna alleen linnen structuur.
Linnen kan beter tegen warmte en de lijmlaag zit ook in het linnen getrokken. deze tape soort is betergeschikt voor dit soort doeleinden.

Of het veilig is kan ik moeilijk zeggen. de hitte van een halogeen lamp kan behoordlijk oplopen al heeft de voet van de lamp daar weinig mee te maken.
wel zit er in de voet vaak de trafo verwerkt voor het 12 v halogeen lampje, deze trafo kan ook warmte produceren waardoor dit negatieve gevolgen kan hebben voor de tape en veiligheid.