vraagje vrachtwagen/pc/12v

wie kan mij vertellen hoe het zit met mijn probleem. ik heb een vracht wagen . 24 volt. daar hangen 3 omvormers in van 24 naar 12 volt. nou heb ik nog 1 vrije omvormer. daar wil ik graag mijn pc achter hangen .kan ik zo die kabels achter de trafo van de pc los knippen en aan de omvormer hangen? .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee, dat zal niet lukken. Een PC werkt op 230 volt.
Koop in dat geval een 24V naar 230V omvormer.
Of is het een laptop? Ook die kan je niet rechtstreeks aan je omvormer hangen, maar een auto-adapter is te koop bij heel veel computerzaken
escape
13 jaar geleden
Je kunt de 12 volt uit de vrachtwagen niet direct aan de computer hangen (door de voeding te over bruggen)
De voeding van de computer zet 230 volt wisselspanning om naar 3,3v, 5v en 12v (de 5 volt voor alle chips, etc. de 12 volt voor o.a. CD spelers)

Je zou een twee tal andere transformatoren kunnen aanschaffen om ook aan de 3,3v en 5v te komen maar dit is erg omslachtig.
Er zijn ook transformatoren voor de computer die werken op 12volt DC: http://www.whitebream.com/e311.shtml
Maar je bent hiervoor wel €90,- kwijt (het is zeker aan te raden om ook de ventilator er bij te nemen, omdat de voeding bij redelijk gebruik snel warm word.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een vrij jonge vrachtwagen heb, zit er misschien al een omvormer in naar 230 volt! Ik weet eigenlijk niet of dat standaart is, maar ik heb wel een aansluiting aan de bijrijderskant, alleen heb je dan een verloopstekker nodig!
Ik heb een scania highline 420 R uit 2008.

Als jij dat ook hebt volstaat een goede verloopstekker!