Waarom is LED nu pas zo populair?!

De Russische wetenschapper Oleg Losev ontdekte reeds halverwege de jaren '20 dat diodes licht uitstraalden als er stroom doorheen werd gestuurd. In 1927 publiceerde hij in een Russisch tijdschrift details over de eerste led en vroeg een patent aan. Losevs werk bleef echter onopgemerkt. Daardoor duurde het tot 1962 voordat de led echt doorbrak. In dat jaar ontwikkelde Nick Holonyak een werkende led.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat gebeurt meestal wel zo.

Er wordt genoeg onderzoek gedaan en nieuwe zaken worden uitgedacht. Maar de volgende stap is veel moeilijker, nl. het effectief omzetten van het idee in een product. In de jaren 20 lag men niet wakker van de warmte die een gloeilamp gaf, zag men het nut van een LED niet volledig. Hiervoor heb je medewerking nodig van bedrijven en instelling. Die heeft Losev tijdens zijn leven niet gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft er ook mee te maken dat men pas recentelijk in staat is om LED's te maken die wit licht geven.
Voordien waren er alleen LED's in groen, rood en geel en waren er dus nog niet zoveel toepassingen voor.
Ook energie besparing was in de jaren '20 nog helemaal geen issue.
De eerste generattie LED's waren overigens ook helemaal niet er energie zuinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij werd de diode pas in 1948 ontdekt. Een LED staat voor een Light Emited Diode. Dus logisch dat die pas na 1948 werd ontdekt. Wellicht dat de Rus het principe al bedacht had, maar er nog geen kon ontwikkelen of produceren (anders had men in WOII al lang werk van gemaakt).
Tegenwoordig zijn de processen en mogelijkheden zover geoptimaliseerd, dat een LED zeer goed, zuiver en redelijk goedkoop te produceren valt en een LED niet meer een 'signaallampje' is, maar ook licht geeft.