Waarom werkt een dynamo niet als ik deze aandrijf met een waterrad (zie foto) en wel als ik deze handmatig draai?

Mijn zoon moet voor school energie opwekken mbv water. hij heeft een waterrad gemaakt en dit waterrad drijft het wieltje van de dynamo aan. Klein ledlampje op aangesloten. Als hij het wieltje handmatig draait doet het lampje het wel, door de waterrad doet hij het niet. De dynamo is tevens de as van het waterrad.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat rad is veel te zwaar; hij had het beter van gebruikte afhaalchineesbakken kunnen maken of je moet er een hogedrukspuit op zetten, die meer stroom verbruikt dan dat die opstelling oplevert.

Antwoorden (1)

Als het wel werkt als je het rad met de hand beweegt, dan verwacht ik dat
het rad waarschijnlijk te langzaam draait , waardoor er onvoldoende stroom wordt opgewekt op het lampje te laten branden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Lijkt me juist. +
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Draait het waterrad wel de goeie kant op?
Edraket
9 jaar geleden
De draairichting maakt niets uit.
capthavoc
9 jaar geleden
Als je het draairad draait met je hand raakt deze het water aan ?
het kan zijn dat er toch stroom weglekt via het water ? als het water van boven komt ? Misschien is het een kwestie van toch iets beter isolatie ? als er water in het draaikopje van de dynamo komt kan dat het probleem zijn
wellicht helpt het de kop dan de dynamo te verlengen zodat deze geisoleerd van het water is ? meestal draai hij toch te langzaam lijkt me, misschien moet je het water van een grotere hoogte laten stromen ?