hoe check je of er stroom op de omheining staat?

zonder zelf een schok te krijgen. Heb al een voltmeter in de vernieling geholpen omdat deze dergelijke pieken blijkbaar niet aan kan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan werkt de voltmeter toch?
kapot -> Wel stroom
Niet kapot -> Geen stroom Volgens mij ligt het aan de voltmeter. Als de voltmeter op milivolts staat ingesteld zal het denk ik niet werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ben jij allemaal van plan dan?
Wil je ergens inbreken ofzo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan ook je maat er tegenaan duwen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad wel erg veel.

Het beste antwoord

Hoe wij dat vroeger controleerden aan de wei? : neem een grassprietje (geen nat!) en hou dat tegen de draad. Als er stroom op zit, zal je een tinteling voelen en geen schok omdat de weerstand van de grasspriet de spanning al voldoende reduceert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door de achterkant van je hand er losjes langs te laten vallen. Dan kan de stroom niet je spieren verstijven waardoor je eraan vastpakt, en je krijgt een klein tikje als signaal.
Zo heb ik leren testen of er 230 volt op een open draad staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger daagden de boerenjongens elkaar uit om tegen schrikdraad te pissen... Maar dat lijkt me toch niet de prettigste manier om het te testen in dit geval.
Zou het niet kunnen met een gewone spanningsmeter?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spanningsmeters zijn niet bestand tegen de piekstromen van de schokdraad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nope, heb ik inmiddels ook gezien - je hebt er wel speciale meters voor.
gewoon zo.....

http://www.youtube.com/watch?v=VBVN-z5nSSA
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de methode met een droog grassprietje pasten wij vroeger ook toe. werkt goed.