Ik heb uit een tuinlantaarn een rode grijze en zwarte draad hoe verbind ik die met een kabel bruine?

verbinden uit lantaarn zwarte rode grijze stroomkabel aan snoer bruin blauw geel/groene kabel

een jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

De kleur fasedraad (vaak aangeduid met P) was vroeger groen en is tegenwoordig bruin.
De kleur nuldraad (vaak aangeduid met N) was vroeger rood en is tegenwoordig blauw.
De kleur aardedraad (vaak aangeduid met een “antenne”-symbool) was vroeger grijs en is tegenwoordig geel/groen.
De zwarte schakeldraad en de blanke draad zijn gelijk gebleven.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Zwart aan bruin, rood aan blauw, grijs aan geelgroen.

Zwart is eigenlijk de schakeldraad die je aan de draad verbindt die van de schakelaar komt. Die draad hoort eigenlijk ook zwart te zijn, maar is een verlenging van de bruine. Bij afwezigheid van schakelaar in het systeem (of als iemand bruin als schakeldraad heeft gebruikt) dan verbind je die dus aan de bruine draad.

Blauw is altijd de nuldraad, die verbind je aan rood.
Geelgroen is altijd de aardedraad, die verbind je aan grijs.
een jaar geleden