Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben knoopcelbatterijen een geur?

Het is iets vreemds wat ik enkel bij knoopcelbatterijen voor heb, namelijk dat er een rare geur vrijkomt. Bij andere batterijen heb ik dit niet.
Ik dacht dat batterijen geurloos waren, maar telkens als ik een pakje knoopcellen openmaak ruikt ik een specifieke geur.
Daarnet rook ik het extra fel bij een pakje Varta 2032 lithium batterijen.

De batterijen zijn in ieder geval lekvrij en splinternieuw met een ruime vervaldatum.

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Update: blijkbaar ben ik niet de enige: https://www.amazon.com/ask/questions/Tx36P08LYDWAXHE/

2 jaar geleden
2.2K
Griffin
2 jaar geleden
Het zou een beetje waterstoffluoride kunnen zijn, een knoopcel of lithiumbatterijtjes ongassen soms een beetje. Die geur komt dichts in de buurt van rotte eieren, of auto's met de eerste generatie katalysator.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je zou dimethoxyethaan kunnen ruiken, dat een scherpe chemische geur heeft.
Dimethoxyethaan, ook bekend als glyme, monoglyme, dimethylglycol, ethyleenglycol-dimethylether, dimethylcellosolve en DME, is een ether die als oplosmiddel wordt gebruikt, vooral in batterijen.
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ok bedankt voor de info. Dat zou wel eens kunnen kloppen inderdaad.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding