Hoe kan ik ultrasoon geluid detecteren?

Ik heb het idee dat er misschien een ultrasone kattenverjager in de buurt wordt gebruikt. Ik hoor hem zelf niet, maar mijn honden willen tegenwoordig steeds slechts korte tijd in de tuin.
Een ultrasone kattenverjager zou een geluid van ong. 20kHz uitzenden, maar de meeste decibelmeters gaan maar tot 8 kHz. Decibelmeters die deze frequentie wel kunnen detecteren zijn heel erg duur. Hoe kom ik te weten of er misschien een -voor ons niet hoorbaar- geluid in onze tuin is waar mijn honden last van hebben?

2 jaar geleden
5.3K
TurfGraver
2 jaar geleden
Er zijn wel apps welke frequentie en db kunnen meten.
Als je samplerate hoger zet wel tot ver boven wat wij kunnen horen.
Antoni
2 jaar geleden
@Natas, veel dure apparaten zijn ook te huur. Dan hoef je ze niet te kopen. Of je vraagt aan een bedrijf dat zo'n apparaat (al) heeft om in jouw tuin onderzoek te doen.
TurfGraver
2 jaar geleden
Apps (Spectroid bijvoorbeeld) zijn gratis te gebruiken en laten zien wat je (in dit geval) wil weten.

Antwoorden (2)

Dat kan met apps als Ultrasound of Spectroid.
Hier staat een vergelijking:
https://appgrooves.com/compare/android-com.microcadsystems.serge.ultrasounddetector/android-org.intoorbit.spectrum
SimonV
een jaar geleden
Als je de frequentie wil weten van vermoedelijk ultrasoon geluid, dan heb je geen decibelmeter nodig, maar een frequentieteller, zoals bijvorrbeld in onderstaande link.

https://www.conrad.nl/nl/o/frequentietellers-1114011.html
jc54
een jaar geleden